Samen rijgen
Aletta Geuze
Aletta Geuze - Groepsleerkracht Jonge kind
>> Samen rijgen direct bestellen.
Informatie | |||||
Prijs | 101.39 | ||||
Leeftijd | 4-7 jaar | ||||
Aantal spelers | 2 tot 4 spelers | ||||
Uitgever | Heutink | ||||
Speelduur | 15 tot 20 minuten | ||||
Puntenbeoordeling | |||||
Educatief | |||||
Speelplezier | |||||
Differentiatie | |||||
Uitdaging | |||||
Strategie | |||||
Creativiteit | |||||
Herspeelbaarheid |
Inhoud
Een grote houten doos met daarin:
-
1 rijgkaart
-
16 voorbeeldkaarten
-
60 kralen
-
8 veters
-
Handleiding
Dit spel is onderdeel van een serie spellen voor Coöperatief leren. De complete serie bestaat uit:
-
Samen schroeven
-
Samen praten
-
Samen rijgen
-
Samen bouwen
Bij dit spel heb je ook een standaard nodig. Dit standaard is los te bestellen voor € 37,96. Bij de spellen Samen schroeven en Samen praten kun je dezelfde standaard gebruiken.
Beschrijving
Hoe werkt Samen rijgen?
Stap 1: Plaats de rijgkaart met het oranje symbool bovenaan in de standaard. Aan elke kant van het standaard zit een kind. Kies twee voorbeeldkaarten met hetzelfde symbool.
Stap 2: Elk kind krijgt een voorbeeldkaart. De kinderen mogen nu hun eigen voorbeeldkaart na rijgen door om de beurt de veter door de rijgkaart te rijgen.
Stap 3: Als ze de voorbeeldkaart hebben na geregen, mogen ze samen controleren of de figuur correct is.
De voorbeeldkaarten zijn voorzien van stipjes. Hiermee wordt de moeilijkheidsgraad aangeduid. Het varieert van 1 tot 3 stipjes.
De kralen kunnen de kinderen gebruiken om nog mooiere patronen te rijgen.
Ook kunnen de kinderen natuurlijk zelf een patroon bedenken, zonder de voorbeeldkaarten.
Beoordeling
Ontwikkelingsgebieden
-
Taalontwikkeling (Spreken en luisteren, communicatie)
-
Ruimtelijke oriëntatie
-
Coöperatief leren
-
Fijne motoriek
Coöperatief leren
Coöperatief leren heet ook wel Samenwerkend leren.
Het spel Samen rijgen is hier helemaal op gericht.
De kinderen bekijken en bespreken samen het proces van de opdracht en corrigeren elkaar zo nodig en helpen elkaar. Zo kunnen ze van elkaar leren.
Een paar uitspraken van kinderen, toen ze het spel speelden zijn:
-
‘Trek jij de veter even aan?’
-
‘He, jouw kant ziet er heel anders uit dan die van mij!’
-
‘Ik vind dit spel echt leuk!’
-
‘ Hij zit in het verkeerde gat. Je moet iets naar boven!’
-
‘Welke kleur veter moet er in? Staat dat op jouw kaartje?’
Deze uitspraken laten duidelijk zien, dat ze bezig zijn met samenwerkend leren.
Ruimtelijke oriëntatie
Het spel is een aantrekkelijk, kleurrijk spel. De kinderen vinden het leuk om er mee te spelen en pakken het graag. Het eerste wat mij opviel aan dit spel was: Dat het niet alleen een communicatief spel is, maar zeker ook een heel ruimtelijk spel. Kinderen moeten kijken en tellen en precies in het goede gaatje stoppen. Ervaring leert dat kleuters dit nog best moeilijk vinden. Ze moeten de opdrachtkaart aflezen en het namaken op de rijgkaart. Hierbij moeten ze veel handelingen verrichten: Tellen: van links naar rechts en van onder naar boven. Onthouden en vervolgens weer tellen, de veter in het goede gaatje stoppen.
Het mooie is, dat ze het spel daarom ook met z’n tweeën kunnen spelen en daarom elkaar kunnen helpen.
Daarom is het goed, dat de kinderen zich eerst oriënteren op het spel door zelf figuren te maken met de veters en eventueel met de kralen.
De kralen hebben verschillende kleuren en ook verschillende vormen. Ze oefenen dan hoe ze om moeten gaan met het spel en tegelijkertijd wordt de creativiteit van de kleuter gestimuleerd, ze oefenen de kleuren en de vormen van de kralen.
Als de kinderen dit onder de knie hebben, kunnen ze gaan werken met de opdrachtkaarten. Begrippen als: links, rechts, boven en onder komen dan ook aan de orde. Zelf vind ik het leuk dat de kinderen eens heel anders op het ruimtelijk vlak kunnen gaan oefenen.
Dit spel doet me denken aan een borduurkaart. Als je die aan kleuters geeft, hebben ze de hele tijd begeleiding nodig. Het spel Samen rijgen zorgt ervoor dat kinderen hier zonder of met begeleiding al mee kunnen oefenen.
Differentiatie
Het spel heeft makkelijke en moeilijke opdrachtkaarten. Ook kunnen de kinderen zelf aan de slag, zonder de opdrachtkaarten.
Dit zorgt ervoor dat hele jonge kinderen hiermee bezig kunnen gaan, maar ook oudere kinderen van eind groep 2. Daarnaast geldt ook, dat het voor de zwakke kinderen een leuk spel is en ook voor de wat slimmere kinderen.
Tips
-
Meestal is opruimen niet leuk. Bij dit spel kan het wel heel leuk zijn. De kinderen hadden veel plezier. Zet aan elke kant van het bord een leerling. Om de beurt mogen ze aan de veter trekken. Op den duur gaat het heel snel. En de veters zijn weer uit het standaard verwijderd.
-
Als de kinderen hun opdrachtkaart klaar hebben, kan je de opdrachtkaarten laten vergelijken. Ze kijken voor elkaar of ze het goed hebben gedaan. Daarna kun je eventueel afspreken dat ze elkaar een complimentje geven: Goed gedaan!
Tot slot
Samen rijgen is een prachtig spel, dat weer nieuwe en andere toevoegingen geeft op het ruimtelijk gebied en op het gebied van coöperatief leren.
Bestellen | |||||
Bestelpagina | Samen rijgen |