Werkboek Lef

Arja Kerpel

Groepsleerkracht - Specialist hoogbegaafdheid

  >> Werkboek Lef direct bestellen.

Informatie

Prijs 71.10
Leeftijd 11 - 15 jaar
Aantal spelers 1
Uitgever Platform Mindset
Speelduur 45 minuten per les

Inhoud

Lef - Werkboek Mindset voor tieners bestaat uit een ringband map met twee delen: 

  • Handleiding voor begeleiders, docenten en mentoren. Hierin staat onder andere:
    • Informatie over mindset, ook in combinatie met hoogbegaafdheid en/of leerproblemen.
    • Informatie over de leerkuil
    • Tips voor het pedagogisch klimaat, bij het werkboek en bij de lessen.
  • Werkboek mindset voor tieners. Het werkboek bestaat uit acht lessen van 45 minuten. Het werkboek is als volgt opgebouwd:
    • Hoe denk jij?
    • Lef
    • Uitdagingen
    • Fouten maken en leren
    • Doorzettingsvermogen en strategieeën
    • Breinologie
    • Winner or loser
    • Groeitaal

Beschrijving

Hoe denk je over je intelligentie en je kwaliteiten? Dat is je mindset. Er zijn twee soorten mindsets: de vaste en de groeimindset. Als je een vaste mindset hebt, ga je er vanuit dat je kwaliteiten onveranderlijk zijn. Met een groeimindset ga je er vanuit dat je altijd beter kunt worden.

In de onderstaande graphic zie je in het kort wat deze mindsets inhouden. In het werkboek Lef staat ook een dergelijke afbeelding.

Mindset - fixed mindset en growth mindset - Groeimindset

Gelukkig kun je een mindset veranderen. Dat is niet eenvoudig. Een leerweg is geen geasfalteerde weg waar je overheen racet. maar het is een weg vol kuilen: leerkuilen. Hoe zo'n leerkuil eruit ziet, zie je in de onderstaande afbeelding uit het werkboek:

Werkboek mindset - de leerkuil -

In de bovenstaande afbeelding staan goede tools die je de tieners kunt aanreiken. Daarnaast is het goed om in de begeleiding te focussen op het proces, op inspanning, op groei en op het leren van fouten.

Het werkboek kun je één op één gebruiken, maar het is met wat aanpassingen ook geschikt voor kleine groepen of klassen. 

Beoordeling

Ontwikkelingsgebieden

Met dit werkboek kun je werken aan de ontwikkeling van een groeimindset. Daarnaast leren tieners onder andere inzetten, doorzetten, leren van fouten.

Ervaringen

Ik geef al jarenlang mindsetlessen en activiteiten, maar ik miste nog altijd een gestructureerde opbouw. We maken op school ook fijn gebruik van Werkboek Mindset van Fixie en Growie, maar voor mijn hoogbegaafde bovenbouwleerlingen was dat net iets te kinderlijk. Toen het werkboek Lef verscheen, was ik gelijk benieuwd. Mijn collega en ik hebben dit werkboek het afgelopen half jaar uitgebreid getest met meerdere leerlingen. Het werkboek is fris vormgegeven (wat wil je, in dezelfde huisstijl als wij-leren ;-)). Elk hoofdstuk heeft een eigen kleur en kernwoorden zijn dikgedrukt in die kleur. Dat leest prettig. De opbouw van het werkboek is logisch en de tekst is begrijpelijk voor tieners. Er is genoeg ruimte om te schrijven. De schrijfruimte bevat geen lijntjes, dus leesbaarheid was wel een aandachtspuntje voor sommige leerlingen.  Het is wel erg fijn dat het handboek door de koper gekopieerd mag worden voor eigen gebruik. Je hoeft dus niet voor elke leerling een nieuw exemplaar aan te schaffen.

Wat de activiteiten betreft: ik vind het heel prettig dat elke les anders is. Soms een filmpje tussendoor maakt het afwisselend. Een mooi moment was tijdens de les van de talentenkaart. Daarop staan erg veel (soms haast synoniemen of zelfs dubbele) talenten. De leerling moet dan omcirkelen welke talenten hij heeft. Ik was erg benieuwd hoeveel hij er zou omcirkelen, omdat de betreffende leerling een laag zelfbeeld heeft. Hij bekeek de talentenkaart en zei: ik streep wel door welke talenten ik niet heb. Hij zag zoveel talent bij zichzelf dat hij het teveel werk vond om te omcirkelen. Erg mooi bij deze opdracht vind ik dat ze het ook aan hun ouders moeten vragen om talenten te omcirkelen die ze zien in hun zoon/dochter.

Bij de les over de Lefzone geven kinderen aan wat in hun comfortzone, lefzone of paniekzone zit. Een variant van deze les geef ik altijd als groepsles, daarbij gebruik ik het woord leerzone in plaats van lefzone. In de map staat ook dat de lefzone ook wel leerzone heet. Bij lefzone blijft bij mijn leerlingen toch sterk de associatie aan dingen waar je echt lef voor moet hebben, ook al staat er bij dat het niet gaat om skydiven of freerunning, maar ook om normale dingen die nog lastig voor je zijn.

Bij het doorwerken van het boek krijgen kinderen steeds beter helder wat de beide mindsets inhouden. Nieuw voor mij was dat aan het begin de 'waarschuwing' stond voor valse mindsets. De leerling zegt dat hij een groeimindset heeft, maar het komt niet tot uiting in woorden of daden. Dat herken ik ook wel; tieners zijn ook goed in gewenste antwoorden geven. Het is de kunst om daar als begeleider door heen te prikken.

Tot slot

Elke leerling is anders, dat kleurt ook de ervaringen die je hebt. Ook elke begeleider is anders. Goede begeleiding is enorm belangrijk. Maar zelfs als het thema 'Mindset' nog niet helemaal in je botten zit, kun je door de goede informatie in dit boek de leerlingen goed begeleiden. Ik kan dit boek zeker aanraden als je gestructureerd aan de slag wilt met de mindset van je leerlingen.

Bestellen

Bestelpagina Werkboek Lef

Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook

Mis geen bijdragen.