Lijnendans

Arja Kerpel

Arja Kerpel - Leerkracht en specialist hoogbegaafdheid

  >> Lijnendans direct bestellen.

Informatie

Prijs 59.00
Leeftijd 7 - 12 jaar
Aantal spelers 2 - 10
Uitgever Specials4Schools
Speelduur 15 minuten

Puntenbeoordeling

Educatief
Speelplezier
Differentiatie
Uitdaging
Strategie
Creativiteit
Herspeelbaarheid

Inhoud

Lijnendans bestaat uit:

  • Een houten basisvorm met klittenband voor het krijt / de stift. 
  • 1 waskrijtje 
  • 10 koorden in 5 kleuren.

Afmeting: 21 x 17 cm, de koorden zijn 100 cm.

Beschrijving

Met Lijnendans gaan kinderen samen tekenen op een groot vel of krijten op de stoep.

Stap voor stap uitleg

  • Bevestig het krijtje / de stift met het klittenband aan de houten basisvorm.
  • Bevestig het aantal benodigde touwen aan de basisvorm.
  • Verdeel daarna de touwen over het aantal kinderen. Bij twee tot vijf leerlingen krijgt elke leerling twee touwen, bij zes tot tien leerlingen krijgen ze er één per persoon.
  • Geef een duidelijke opdracht óf laat de kinderen zelf een opdracht verzinnen.
  • Begin met een eenvoudige opdracht, het tekenen is vrij moeilijk. Als het goed gaat, kun je de opdrachten moeilijker maken. 

Lijnendans - Samen tekenen - Cooperatieve opdracht

Coöperatief leren

Lijnendans is erg geschikt voor coöperatief leren. Bij coöperatief leren draait het om de samenwerking. De achterliggende gedachte is dat kinderen niet alleen leren van de interactie met de leerkracht, maar ook van de interactie met elkaar. Coöperatief leren gaat uit van vijf basisprincipes:

  1. Positieve wederzijdse afhankelijkheid. De opdracht kan alleen succesvol uitgevoerd worden als elk kind in het groepje meewerkt. De bijdrage van elke leerling is waardevol, wat een positieve invloed heeft op hun zelfbeeld.
  2. Individuele verantwoordelijkheid. Elk kind is verantwoordelijk voor zijn eigen bijdrage aan de tekenopdracht.
  3. Directe interactie. De kinderen stemmen samen af. Goede interactie is belangrijk voor het leerproces en de uitkomst van de opdracht.
  4. Samenwerkingsvaardigheden. De leerkracht kiest een vaardigheid uit en besteedt hier vooraf bewust aandacht aan. Bij de evaluatie komt hij erop terug.
  5. Evaluatie van het groepsproces. De groepsleden bespreken eerst met elkaar hoe de samenwerking ging. Daarna wordt er klassikaal geëvalueerd.

Lijnendans kun je ook goed inzetten bij de groepsvorming, als de groep niet al te groot is. 

Spel ideeën 

Enkele opdrachten die je bij Lijnendans kunt geven:

  • Teken een smiley, spiraal, zon, etc...
  • Wijs een of twee leerlingen aan als coach. Zij sturen de kinderen met het touw aan.
  • Gaat dat ook goed? Laat dan enkele leerlingen hun ogen dicht doen. Extra goed naar de opdrachten luisteren dus...
  • Gaat dit óók goed? Dan kun je de bovenstaande drie opdrachten met elkaar combineren.

De eerste opdracht kan al voor kinderen vanaf 7 jaar, de anderen zijn moeilijker.

Beoordeling

Ontwikkelingsgebieden

Met Lijnendans leren kinderen verschillende vaardigheden:

  • Samenwerkingsvaardigheden, zoals:
    • Overleggen
    • Om de beurt praten
    • Afstemmen
    • Luisteren
    • Coachen
  • Motoriek: Het is nog best lastig om niet uit te schieten.
  • Creativiteit: Het bedenken van goede opdrachten, die geschikt zijn om te tekenen.
  • Evalueren: Achteraf bespreken wat goed ging, wat beter kan en dat daarna verbeteren.

Ervaringen

Lijnendans is getest met kinderen in verschillende leeftijden van de basisschool.

Leeftijd

Voor welke leeftijd kun je - naar onze ervaringen - Lijnendans het best inzetten?

  • Voor kleuters is Lijnendans echt nog te moeilijk.
  • Voor kinderen vanaf groep 3 of 4 is het best pittig.
  • Voor kinderen in de midden- en bovenbouw is het een leuk, uitdagend product.

Opdrachten

Zelf heb ik het ingezet bij groepsvormende activiteiten in de plusklas. Ik heb de bovengenoemde spel ideeën allemaal uitgevoerd, de kinderen vinden het een leuke activiteit. Het was ook leerzaam, zelfs voor groep 7/8. Zij dachten dat het makkelijk was: even een smiley tekenen. Maar dat viel hen tegen! Het is écht best lastig. Dat zorgt ervoor dat het uitdagend blijft. In het begin riepen ze door elkaar heen: naar links, naar rechts. Maar dat werkt natuurlijk niet: wat voor jou links is, is voor degene tegenover je rechts. Al doende gingen ze afstemmen. Ik zet Lijnendans niet just for fun in, maar echt bewust. We praten er over door: wat gebeurt er nu? wat gaat goed, wat kan beter? Je hebt leiders en volgers. Wat was jouw rol, voel je je daar prettig bij? Zo ontstond een mooi gesprek.

Materiaal

Het materiaal ziet er vrolijk uit; kinderen willen er gelijk mee aan de slag. De verbindingsstukjes aan de lussen van de touwtjes zijn niet zo sterk, na één keer waren er al meerdere geknapt. Gelukkig heb je dan nog een andere kant. En wat ook altijd kan: het touwtje aan de houten basis vastknopen. Bij mijn collega in een lagere groep schoot de stift / het krijtje nog wel eens los, maar in mijn groep ging dat wel goed. 

Tot slot

Bij ontwikkelingsmateriaal is het goed om jezelf af te vragen: wat wil ik ermee? Wil ik de kinderen leren tekenen, of leren samenwerken? Als dat laatste het geval is, dan is Lijnendans een mooi product voor in je school. Handig voor in de onderwijswerkplaats, dan kan elke collega hem pakken als hij/zij het samenwerken in de klas wil stimuleren. Het product lijkt op Cijfertoren, ook verkrijgbaar bij dezelfde leverancier. Dat is onverwoestbaar en veelzijdiger, maar daar is de prijs ook naar. Overweeg je de aanschaf van een coöperatief spel, dan raad ik je aan om beide recensies te lezen, zodat je een doordachte keus kunt maken. Tot slot: Één ding valt me op. We vinden samenwerken allemaal een belangrijke vaardigheid. Maar als je kijkt naar het budget van ontwikkelingsmateriaal, dan gaat daar relatief weinig van naar coöperatief materiaal. Hoe jammer! Want als je een coöperatieve groep hebt, kun je veel beter werken en leren. 

Bestellen

Bestelpagina Lijnendans

Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook

Mis geen bijdragen.

Inschrijven nieuwsbrief