Hooggevoeligheid speel- en coachingskaarten

Arja Kerpel

Groepsleerkracht - Specialist hoogbegaafdheid

Informatie

Prijs 18.95
Leeftijd Vanaf 8 jaar
Aantal spelers 1 - 4
Uitgever 248Media
Speelduur 20 - 30 minuten

Puntenbeoordeling

Educatief
Speelplezier
Differentiatie
Uitdaging
Strategie
Creativiteit
Herspeelbaarheid

Inhoud

In een kartonnen doosje:

  • 10 handleidingkaarten met verschillende activiteiten: spel- en gespreksvormen.
  • 4 categoriekaarten: lichaam (blauw), emotie (rood), leren (geel) en leven (groen). Dit zijn de categorieën van hooggevoeligheid die de LiHSK beschreven heeft.
  • 32 kenmerk-kaarten: 20x kwaliteit en 12x overprikkeling. De kenmerkkaarten hebben één van de vier bovengenoemde kleuren. De kwaliteitskaarten zijn te herkennen aan de prikkers, de overprikkeling aan de paperclip. Op deze kaarten staan kenmerken, en verder een vraag, opdracht of tip.
  • 2 ik-kaarten: een jongen en een meisje.
  • 12 stop/ga kaarten.

Voorbeeldkaarten

Hooggevoeligheid coachingskaart leren: Overprikkeld - Druk in het hoofd Hooggevoeligheid coachingskaart leven: Overprikkeld - Nergens zin in hebben

Hooggevoeligheid coachingskaart emotie: Kwaliteit - Geraakt door verdriet van anderen Hooggevoeligheid coachingskaart lichaam: Overprikkeld - hoofdpijn, buikpijn

Beschrijving

Wat kun je met deze kaarten doen? In hoofdlijnen twee dingen:

  • Spelen. Je kunt competitief en coöperatief spelen. 
  • Gesprekken voeren. Als leerkracht/hulpverlener/ouder met kind, maar ook twee kinderen met elkaar. 

Spelen

In de handleiding staat de volgende spelvormen uitgebreid uitgelegd:

  • Competitief spelen: Het doel van dit spel is dat elke speler probeert om 5 kwaliteitskaarten te verzamelen. Als je eerder 3 overprikkelingskaarten hebt dan de 5 kwaliteiten, ben je uit. 
  • Coöperatief spelen: Het doel van dit spel is dat de spelers samen proberen om de kwaliteitskaarten te verzamelen voordat de overprikkelingskaarten er liggen. 

Werkvormen coachingskaarten

Je kunt de onderstaande werkvormen gebruiken, maar je kunt de kaarten uiteraard ook naar eigen inzicht inzetten.

De volgende werkvormen staan beschreven:

  • Van overprikkeling naar kwaliteit. Laat het kind uit de overprikkeling-kaarten een kaart kiezen die bij hem past. Die legt hij/zij naast de ik-kaart. Ga in gesprek aan de hand van de opdracht/vraag/tip op de kaart. Zoek daarna de kwaliteitkaarten van dezelfde kleur. Leg uit dat achter elke overprikkeling een kwaliteit ligt. Laat de leerling kwaliteiten kiezen die bij hem passen. Ga in gesprek: Hoe kun je van overprikkeling naar kwaliteit gaan?
  • Wie is dit hooggevoelige kind? (1) Leg de ik-kaart in het midden van de tafel. Waaier de kenmerk-kaarten uit over tafel. Laat het kind de kaarten uitkiezen die bij hem/haar passen. Ga samen in gesprek hierover. Zoek naar patronen: veel van één kleur, etc. Wat zegt dat over dit kind?
  • Wie is dit hooggevoelige kind? (2). Deze variant lijkt op de bovenstaande, alleen dan is hij meer gestructureerd per categorie.
  • Er is een probleem. Als de leerling een probleem heeft, kun je deze werkvorm gebruiken. Pak de kaart(en) die het probleem weergeeft/weergeven. Leg ze naast de ik-figuur. Ga in gesprek met het kind aan de hand van de kaarten, of stel zelf vragen: Wanneer ervaar je dat? Wat doet het met je? Hoe ga je ermee om?
  • Kind met kind (1). Twee kinderen trekken om de beurt een kenmerk-kaart. De een leest het kenmerk voor en vertelt wat het voor hem/haar betekent. Herkent hij het? Is het een fijne eigenschap, of heeft hij er last van? Daarna is de volgende aan de beurt.
  • Kind met kind (2). Alleen de kwaliteitskaarten doen mee. Deze variant kan alleen als kinderen elkaar kennen. Ze pakken om de beurt een kaart waarvan hij/zij vindt dat hij bij de ander past, en legt dan uit waarom hij/zij dat vindt.

Beoordeling

Ontwikkelingsgebieden

Deze kaarten zijn erg geschikt om ervoor te zorgen dat hooggevoelige kinderen zichzelf beter leren kennen. En dat zij leren omgaan met de dingen die zij moeilijk vinden.

Ervaringen

Als leerkracht van de plusklas heb ik veel te maken met hooggevoeligheid. Ik gebruik de kaarten vooral met de werkvorm Wie is dit hooggevoelige kind? (1). Hieronder zie je drie voorbeelden van gesprekken. Omdat het in dit geval ook om begaafde leerlingen gaat, zijn bij alledrie de gele kaarten (leren) goed vertegenwoordigd.

Leerling 1: Leren en emotie: die twee gebieden komen het sterkst naar voren bij deze leerling. Ze heeft zowel kwaliteiten als overprikkelingskaarten om haar ik-figuur heengelegd. Aan de hand van deze kaarten kwam een interessant gesprek op gang over oorzaken en gevolgen: ik merk veel op, daardoor wordt mijn hoofd vol, dan wordt ik moe, dan trek ik me terug, etc.

Hooggevoeligheid coachingskaarten

Leerling 2: Bij deze leerling zie je heel duidelijk dat het om een begaafde leerling gaat, die lekker in haar vel zit. De enige overprikkelingskaarten die ze gekozen heeft, gaan over verveling.

Hooggevoeligheid coachingskaarten

Leerling 3: Bij deze leerling zijn allevier de categorieën goed vertegenwoordigd, er zitten ook best wat overprikkelingskaarten bij. Na het kiezen van de kaarten geef ik kinderen altijd even de kans om ze te ordenen zoals ze zelf prettig vinden. Deze jongen 'met precieze hersenen' (zoals hij zelf zegt) structureerde de kaartjes tot het helemaal klopte.

Hooggevoeligheid coachingskaarten

Plus- en minpunten

Deze kaarten hebben veel voordelen:

  • Kinderen vinden het fijn om op deze manier in gesprek te gaan.
  • Het geeft kinderen inzicht in zichzelf. 
  • De vragen, opmerkingen en tips op de kaartjes geven mooie aanleidingen voor een gesprek.
  • De kaarten zelf zien er vrolijk uit.
  • Met deze kaarten zijn verschillende mogelijkheden.

Minpunten:

  • Bij elke categorie zitten 5 kwaliteitskaarten en 3 overprikkelingskaarten. Het vasthouden aan deze aantallen is soms een beetje gezocht. Mijn leerlingen zien 'eigenwijs zijn' en 'moeite met veranderingen' en 'last van kriebelende kleren' niet echt als kwaliteiten. 
  • Het doosje zelf vind ik persoonlijk niet heel sprankelend vormgegeven, zo'n mooie product verdient een schitterende cover.

Deze twee minpunten vallen wat mij betreft weg tegen de voordelen van deze kaartenset.

Tot slot

Deze kaartenset werkt erg prettig. De kaarten zijn niet gericht op hoogbegaafden, maar als specialist hoogbegaafdheid gebruik ik ze graag voor deze doelgroep. Hoogbegaafdheid en hooggevoeligheid gaan immers hand in hand. Verschillende collega's gebruiken deze kaarten bij het voeren van kindgesprekken. Het is echt een hulpmiddel om meer uit je gesprek te krijgen als je wilt praten over de hooggevoeligheid van de leerling. Mede dankzij deze kaarten kan ik terugkijken op waardevolle, open gesprekken met mijn leerlingen.

Bestellen

Bestelpagina Hooggevoeligheid coachingskaarten

Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook

Mis geen bijdragen.