Kikkerbecool

Otto Zwolsman

Groepsleerkracht - Rekenspecialist

Informatie

Prijs 99.00
Leeftijd 8 - 88 jaar
Aantal spelers 2 - 6 spelers
Uitgever De coole kikker
Speelduur 20 - 45 minuten

Puntenbeoordeling

Educatief
Speelplezier
Differentiatie
Uitdaging
Strategie
Creativiteit
Herspeelbaarheid

Inhoud

Kikkerbecool zit in een stevige kartonnen doos, met daarin de volgende onderdelen:

  • 1 spelbord
  • 40 fiches
  • 2 dobbelstenen
  • 6 pionnen
  • 160 kaartjes over de volgende onderwerpen:
    • 40 kaartjes over ‘Kom op voor jezelf’, dit betreft de categorie assertiviteit.
    • 40 kaartjes met als titel ‘Cool’ met als thema sociale vaardigheden.
    • 40 kaartjes met ‘Doe normaal’ om goede manieren te beheersen.
    • 40 keer ‘Pesten en plagen’ waar het gaat over de omgang met deze twee termen.

Op de binnenkant van het bord staan duidelijk de spelregels beschreven.

Beschrijving

Met het sovaspel Kikkerbecool maak je als speler een reis naar de Coole Kikker die lekker op het strand ligt. Degene die er het eerst is heeft gewonnen. De speler die de meeste fiches heeft (en dus de meeste vragen goed beantwoord heeft) is de vragenkampioen.

Op het bord zijn veel onderdelen te vinden. Elk plaatje heeft zijn eigen betekenis. Er zijn haaien, krokodillen, ooievaars, zeilboten en dolfijnen te zien. Deze vertellen je iets over hoeveel stappen je voor- of achteruit moet. Met de dobbelsteen wordt het spel gespeeld. De routekaart vertelt de speler hoe je route er uit gaat zien.

De spelers kunnen op twee manieren winnen:

  1. Goede antwoorden te geven (fiches winnen) en
  2. Goed gooien en spelen (zodat je als eerst bij de finish komt).

Bij elke stap die je zet is de kans groot dat je op een gekleurd vak terecht komt. De gekleurde stippen (rood, groen, blauw en geel) geven aan welk gekleurd kaartje je moet pakken. Een andere speler pakt dit kaartje en stelt jou de vraag. De kaartjes bevatten verschillende opdrachten rond de eerder genoemde thema’s. Hieronder drie voorbeelden:

  • Kom op’ kaart: Wat zeg je als je vriend de hele klas uitnodigt voor een feest behalve twee kinderen?
  • ‘Cool’ kaart: Hoe merk je dat iemand naar je luistert?
  • ‘Doe normaal’ kaart: Je winkelt met je vader en je komt een vriend(in) tegen. Doe eens voor hoe je ze aan elkaar voorstelt. (Iemand anders speelt je vader.)

Steeds heb je als speler de mogelijkheid om antwoord te geven op de vraag in woorden of door middel van een toneelstukje. De groep beoordeelt met elkaar of de vraag goed is, een enkele keer staat het antwoord al in kleine letters onderaan het kaartje. Wanneer de vraag goed is (meeste stemmen gelden) ontvangt te speler een fiche.

Beoordeling

Als vanzelfsprekend is dit spel gericht op de sociale vaardigheden van kinderen en volwassenen. Hieronder vind je kort de ontwikkelingsgebieden en kerndoelen die dit spel aanraakt:

Ontwikkelingsgebieden

Dit spel richt zich met name op het ontwikkelen van het gebied rond sociale redzaamheid in relaties. Daarnaast komt er ook een gedeelte aan bod wat betreft zelfvertrouwen, gevoelens, wensen en opvattingen van jezelf en anderen.

Wat betreft de ‘sociale’ kerndoelen komen vooral de doelen 34 en 37 tijdens het spel naar voren. Hieronder zijn deze kerndoelen beknopt weergegeven:

  1. Zorgdragen voor lichamelijke en psychische gezondheid van jezelf en anderen centraal.
  2. Je gedragen vanuit respect voor algemene aanvaarde waarden en normen.

Tot slot

Als leerkracht zul je dit nieuwe spel waarderen als je graag je lessen ‘sociale vaardigheden’ nieuw leven in wil blazen. Het is vaak voor de leerkracht zoeken naar een vernieuwde vorm om de sociale vaardigheden onder de aandacht te brengen.

Het spel is eenvoudig te spelen in een kleine groep, bijvoorbeeld met een groep leerlingen die sociaal wat zwakker zijn. Tijdens Remedial Teaching is het een uitgelezen moment om dit spel er bij te pakken en via het spel belangrijke zaken rondom sociale interactie ter sprake te brengen. Daarnaast kan je ook je groep leerlingen in teams verdelen. Per team is er dan één pion. Een mooie bijkomstigheid is dan dat het team met elkaar moet overleggen hoe je moet reageren op het voorgestelde vraagstuk.Het mooie van dit spel is dat Kikkerbecool heel speels op belangrijke zaken ingaat.

Bij een wat jongere groep (8 jarigen) is het niet verstandig om kinderen alleen dit spel te laten spelen. Zij zijn over het algemeen nog niet goed in staat om een situatie juist te beoordelen. Wanneer een leerkracht hierin niet bijstuurt loop je het gevaar dat het spel zijn doel mist.

Een goede bijkomstigheid is dat wanneer je niet aan de beurt bent, nog wel goed mee moet doen. Omdat je samen het antwoord van je tegenspeler beoordeelt en bespreekt. Zo leer je van en met elkaar. Want ook om dit spel te spelen, zijn er sociale vaardigheden nodig. En zo is de cirkel weer rond.

Bestellen

Bestelpagina Kikkerbecool

Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook

Mis geen bijdragen.