Samen schroeven

Arja Kerpel

Groepsleerkracht - Specialist hoogbegaafdheid

Informatie

Prijs 131.17
Leeftijd 4 - 6 jaar
Aantal spelers 2
Uitgever Educo / Heutink
Speelduur 20 minuten

Puntenbeoordeling

Educatief
Speelplezier
Differentiatie
Uitdaging
Strategie
Creativiteit
Herspeelbaarheid

Inhoud

In een houten kist:

  • 1 kunststof schroefplaat
  • 64 gekleurde bouten en moeren
  • 16 kunststof opdrachtkaarten op 3 niveaus
  • Handleiding

Dit spel is onderdeel van een serie spellen voor Coöperatief leren. De complete serie bestaat uit:

  • Samen schroeven
  • Samen praten
  • Samen rijgen
  • Samen bouwen

Bij dit spel heb je ook een standaard nodig. Deze standaard is los te bestellen voor € 37,96. Bij de spellen Samen praten en Samen rijgen kun je dezelfde standaard gebruiken.

Beschrijving

Welke bout moet je hebben? Op welke plek moet hij komen? Welke moer moet eraan vast? Door samen te overleggen, kun je de opdrachtkaart nabouwen. En dat is de precies de bedoeling bij Samen schroeven: goed naar elkaar luisteren en samenwerken.

Een uitleg stap voor stap:

  • Zet de schroefplaat met het oranje symbool naar boven in de standaard.
  • Kies twee opdrachtkaarten met hetzelfde symbool. Het aantal stippen op de opdrachtkaarten geeft de moeilijkheidsgraad aan.
  • Pak uit de kist de benodigde bouten en moeren die afgebeeld zijn op de opdrachtkaart.
  • Maak de opdrachtkaart na, door om de beurt de goede bouten en moeren aan de plaat vast te maken.
  • Wissel de opdrachtkaarten uit, en controleer zo bij elkaar of de opdrachtkaart goed nagemaakt is.

Het is natuurlijk ook mogelijk om de kinderen zelf te laten bedenken wat ze gaan schroeven.

Beoordeling

Ontwikkelingsgebieden

Met Samen schroeven stimuleer je de volgende ontwikkelingsgebieden:

  • Coöperatief leren
  • Taalontwikkeling (spreken en luisteren, communicatie)
  • Kleur- en vormdiscriminatie
  • Fijne motoriek
  • Creativiteit, als je hen zelf laat ontwerpen

Coöperatief leren

Dit spel is ontwikkeld om het samenwerkend leren te stimuleren. Coöperatief leren stimuleert de betrokkenheid en actieve deelname. Het gaat uit van vijf basisprincipes:

  1. Positieve wederzijdse afhankelijkheid. De opdracht kan alleen succesvol uitgevoerd worden als elk kind zijn bijdrage levert. De didactische structuren zorgen ervoor dat elke leerling actief deelneemt aan de taak. Ook de bijdrage van de zwakke leerlingen is waardevol, wat een positieve invloed heeft op hun zelfbeeld.
  2. Individuele verantwoordelijkheid. Elk kind is verantwoordelijk voor zijn eigen bijdrage aan het geheel van de opdracht. De leerkracht kan terugzien wat elke leerling gedaan heeft.
  3. Directe interactie. Goede interactie is belangrijk voor het leerproces en de uitkomst van de opdracht. 
  4. Samenwerkingsvaardigheden. De leerkracht kiest een vaardigheid uit en besteedt hier vooraf bewust aandacht aan. Bij de evaluatie komt hij erop terug. 
  5. Evaluatie van het groepsproces.  

Het spel Samen schroeven zit zó in elkaar, dat de eerste drie principes vanzelf aan bod komen. Het bewust werken aan samenwerkingsvaardigheden en het evalueren van het groepsproces zijn elementen die de leerkracht natuurlijk zelf toevoegt. De basis daarvoor is aanwezig in het spel.

Differentiatie

Samen schroeven kun je op meerdere niveaus spelen:

  • Vrij spel. Voor jonge kinderen is dit belangrijk, want zo verkennen ze het materiaal. Ze ontdekken hoe je handig kunt schroeven en losmaken.
  • De kaartjes met één stip. Hier zijn twee opdrachten van, met elk twee kaartjes. Bij deze opdrachten zijn er per kind vier of vijf onderdelen nodig. Dat is goed te overzien.
  • De kaartjes met twee stippen. Hier zijn drie opdrachten van, met elke twee kaartjes. Bij deze opdrachten zijn er per kind zes of zeven onderdelen nodig. Deze opdrachten zijn moeilijker:
    • Er zijn meer onderdelen nodig.
    • Sommige bouten en moeren hebben dezelfde kleuren, maar verschillende vormen. Goed opletten dus!
    • De vormen zijn soms gedraaid (bijv. driehoekjes met de punt naar beneden).
  • De kaartjes met drie stippen. Hier zijn drie opdrachten van, met elke twee kaartjes. Bij deze opdrachten zijn er per kind acht of negen onderdelen nodig.
  • Laat de kinderen zelf een voorwerp (auto, boom…) bedenken en schroeven. Dit kun je laten aansluiten bij het thema.
  • Laat de kinderen een patroon ontwerpen op papier, en dat schroeven.

Tot slot

Samen schroeven is erg geschikt om in te zetten voor coöperatief leren. Er zitten weinig minpunten aan het spel. 

Het enige is nadeel is dat acht opdrachten (met elk twee kaartjes) niet veel is. Voor kinderen uit groep 2 is het eerste niveau al gauw te makkelijk, dan blijft er weinig over. Dat heeft ook een voordeel; kinderen gaan sneller zelf ontwerpen. En dat is natuurlijk wel het mooiste, want daarmee stimuleer je de creativiteit. Ook komt er dan meer interactie bij kijken, want de kinderen moeten samen bespreken wat ze gaan maken.

Het is wel goed om eraan te denken dat je de standaard er los bij moet bestellen. Als je Samen rijgen en Samen praten erbij bestelt, kun je daarvoor dezelfde standaard gebruiken. Alleen als je de spellen tegelijk in wilt zetten, heb je meerdere standaards nodig. 

Samen schroeven sluit goed aan bij de 21st century skills samenwerken en communiceren. En dat is zo mooi aan dit spel: spelenderwijs kinderen voorbereiden op vaardigheden die in de huidige maatschappij erg belangrijk zijn.

 

Reactie van de uitgever:

We hebben gemerkt dat er steeds meer vraag is naar coöperatieve spellen. Daarom hebben we deze serie ontwikkeld. Het klopt dat er bij samen schroeven niet zoveel opdracht kaarten zijn toegevoegd. Wij vinden het belangrijk dat kinderen ook zelf gestimuleerd worden om opdrachten te bedenken. Zo proberen we het bedenken van eigen ontwerpen de stimuleren. Een leuke aanvullende lestip is dat eigen gemaakte creaties gefotografeerd kunnen worden op tablets. Vervolgens kan een ander tweetal deze afbeeldingen gebruiken als opdrachtkaarten.

 

Ingezonden tips: 

  • Als verkenning: Doe alle bouten en schroeven in een voeldoos, laat de kinderen er om beurt een uithalen (eventueel op muziek), bouten/schroeven sorteren per soort/kleur/vorm.
  • Geef een doos of zak met schroeven door de kring met de muziek aan muziek. Als de muziek stopt, haalt één kleuter een schroef eruit. Is de schroef of bout nodig bij de bouwplaat? Ga zo door tot alle bouten die nodig zijn gevonden zijn.
  • Als (oudere) kinderen nieuwe opdrachtkaarten ontworpen hebben, kun je die plastificeren. Zo maak je je eigen uitbreidingsset. 
  • Kinderen die heel goed zijn in samen schroeven, kun je een zandloper geven en de tijd steeds korter maken.

Bestellen

Bestelpagina Samen schroeven

Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook

Mis geen bijdragen.