Samen praten

Marjolein Haazebroek

Intern begeleider

Informatie

Prijs 108.00
Leeftijd 4 - 6 jaar
Aantal spelers 2
Uitgever Educo / Heutink
Speelduur 15 min

Puntenbeoordeling

Educatief
Speelplezier
Differentiatie
Uitdaging
Strategie
Creativiteit
Herspeelbaarheid

Inhoud

Een grote houten doos met daarin:

  • 2 vertelplaten
  • 16 opdrachtkaarten
  • 8 magneten in vier kleuren
  • Handleiding

Dit spel is onderdeel van een serie spellen voor Coöperatief leren. De complete serie bestaat uit:

  • Samen schroeven
  • Samen praten
  • Samen rijgen
  • Samen bouwen

Bij dit spel heb je ook een standaard nodig. Deze standaard is los te bestellen voor € 37,96. Bij de spellen Samen schroeven en Samen rijgen kun je dezelfde standaard gebruiken.

Beschrijving

De kinderen zitten tegenover elkaar, kiezen een vertelplaat en plaatsen die in de standaard tussen hen in. Beiden zien dezelfde afbeelding. De thema’s van de vertelplaten zijn ‘strand’ en ‘bos’. Bij iedere vertelplaat horen acht opdrachtkaarten in drie verschillende niveaus.

 

Eén van de kinderen pakt een opdrachtkaartje en kijkt naar het eerste plaatje. Onder het plaatje staat de kleur magneet afgebeeld. Het kind vertelt het andere kind welke magneet hij moet gebruiken. Dit kind plaatst zijn magneet op de afbeelding en begint die te omschrijven, zonder te benoemen wat het is, bijv.: het is rood en groeit aan een struik. Wanneer het andere kind denkt te weten welke afbeelding bedoeld wordt, plaatst het zijn magneetje aan zijn kant van het bord. Als het goed is, klikken de magneetjes aan elkaar. Als het niet goed is, blijft het magneetje niet plakken en weten beide kinderen dat er verder uitgelegd en gezocht moet worden.

 

Iedere opdrachtkaart heeft vier afbeeldingen, er zijn ook vier magneten per kind. Als er een opdrachtkaart klaar is, mag het andere kind een opdrachtkaart pakken en beginnen met omschrijven.

De kinderen kunnen als variatie ook zelf afbeeldingen verzinnen en laten raden. 

Beoordeling

Ontwikkelingsgebieden

Dit spel zet je als leerkracht zinvol in als je de ontwikkeling van kinderen wilt stimuleren op de volgende gebieden:

  • Mondelinge taalontwikkeling
  • Woordenschat
  • Auditieve waarneming
  • Coöperatief leren

Coöperatief leren

Samen praten maakt deel uit van een serie van vier spellen die het coöperatief leren stimuleren. Coöperatief leren wordt ook wel samenwerkend leren genoemd. Bij coöperatief leren gaat het om de samenwerking tussen sterkere en zwakkere leerlingen. De gedachte hierachter is dat zowel de zwakke als de sterke kinderen hiervan leren. De zwakke leerlingen, doordat ze uitleg krijgen en aangemoedigd worden. De sterke leerlingen, omdat zij de stof op een hoger niveau leren beheersen als ze het aan anderen uitleggen. Bij coöperatief leren is dus niet alleen de lesstof belangrijk, maar ook de samenwerking.

Ervaringen

Samen praten is een spel dat in eerste instantie het verwachtingsvolle gevoel oproept dat kleuters ook hebben als je 'ik zie, ik zie, wat jij niet ziet...' met ze doet. Het geheimzinnige van iets mogen raden activeert hun denken. De magnetische werking van het blokje dat ze op de afbeelding plaatsen versterkt dit plezier. 

Doordat de kinderen de afbeelding niet direct mogen noemen, gaan ze omschrijven. Jonge kleuters zoeken in eerste instantie vaak nog naar woorden om iets te omschrijven en vinden dit nog vrij moeilijk. Maar naar mate een kleuter verder is in zijn mondelinge taalontwikkeling, vindt hij het leuk om met steeds meer woorden te omschrijven wat hij bedoelt. Voor twee jonge kleuters met een gewone ontwikkeling is het spel meestal nog te moeilijk. Ze verzanden dan meer in het spelen met de magneetjes. Terwijl twee kinderen met een verschillend of hoog niveau het vaak langere tijd achter elkaar spelen.

De opdrachtkaartjes zorgen voor een duidelijke beurtverdeling, al gebeurt het ook regelmatig dat de oudere kleuter omschrijft en de jongere kleuter de afbeelding zoekt. Ook vind ik het mooi dat het spel gericht is op samen plezier hebben en niet op winnen. Naar mate ze het spel vaker spelen, maken ze minder gebruik van de opdrachtkaartjes, maar gaan ze zelf dingen zoeken die ze omschrijven. Veel kleuters kunnen eindeloos verstoppertje spelen en blijven genieten van de spanning van iets bedenken wat de ander moet zoeken. Ik vind het knap hoe dit spel tegemoet komt aan dat plezier.

Het spel is goed in te zetten als je kinderen (extra) wilt observeren hoever ze zijn in hun taalontwikkeling. Juist omdat hierbij opvalt of hun woordenschat groot genoeg is om te kunnen omschrijven, of ze langere zinnen gebruiken en hoe hun zinsbouw is.

Ik vind één nadeel aan het spel en dat is de grote standaard. Je kunt hem wel voor drie spellen gebruiken, maar hij past niet in de doos en daardoor ook niet goed in de spelletjeskast. Tegelijkertijd is hij zodanig stevig, dat hij niet (snel) omvalt als de kinderen er mee spelen.

Wat het spel sterk maakt is dat het er zo aantrekkelijk uitziet. De inzet van magneetjes is sterk, maar ook op de praatplaat is veel te zien. Het gebeurt soms dat je opeens een heel groepje kinderen rondom het spel ziet, die met elkaar betrokken meedoen.

Bestellen

Bestelpagina Samen praten

Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook

Mis geen bijdragen.