99 Kanjerspelletjes - Sportkanjers

Otto Zwolsman

Groepsleerkracht - Rekenspecialist

Informatie

Prijs 20.00
Leeftijd 4 - 12 jaar
Aantal spelers Onbeperkt
Uitgever Stichting Sportkanjers i.s.m. Kanjertraining
Speelduur 5 - 20 minuten

Puntenbeoordeling

Educatief
Speelplezier
Differentiatie
Uitdaging
Strategie
Creativiteit
Herspeelbaarheid

Inhoud

In het handzame boek van de 99 Kanjerspelletjes staan 99 uitgeschreven spelletjes. Eenvoudig uit te voeren tijdens de lessen van bewegingsonderwijs op de basisschool. De spelletjes zijn ook geschikt voor buitenschoolse/ tussenschoolse opvang.

Beschrijving

Het boek ’99 Kanjerspelletjes’ start met een korte inleiding wat betreft de spelletjes. Het boekje inspireert de docent of andere leidinggevende om meer uit sport en spel te halen. Met de spelletjes uit dit boek ervaren kinderen spelvreugde en leren ze op een positieve wijze om te gaan met elkaar. De Kanjerafspraken (vanuit de Kanjertraining) staan voorin het boek vermeld.

Elk spel wordt op dezelfde wijze aangeboden:

  • Allereerst lees je de Kanjerafspraak (Wij helpen elkaar, we doen mee, we helpen elkaar, etc).
  • Daarna de Kanjerwaarde (Durf elkaar vast te houden, omgaan met winst en verlies, behendigheid). De Kanjerwaarde geeft aan waar dit spel om draait, oftewel: doel van het spel.
  • Vervolgens lees je een korte toelichting van het spel, de benodigdheden en aandachtspunten.
  • Als laatste staat er een aanbeveling (Sportkanjermoment) waarin een praktische uitwerking staat van het doel van het spel.
  • Een foto of plaatje maakt de uitleg van het spel compleet.

Een voorbeeld van een spelbeschrijving:

Spel 28: ’t Wagonnetje

  • Kanjerafspraak: We helpen elkaar, we vertrouwen elkaar.
  • Kanjerwaarde: Lijfelijk contact op een positieve manier.
  • Toelichting: Het spel wordt gespeeld met een groot aantal kinderen. Elk kind is een wiel. De wielen lopen door het speelveld. Als de spelleider roept: “Wagon” en bijvoorbeeld het getal “3”, dan zoeken de wielen elkaar op en omarmen elkaar. Zo vormen zij een wagon met drie wielen. De wielen die overblijven zijn af.
  • Benodigdheden: Er zijn geen materialen nodig, enkel een afgebakend speelveld.
  • Aandachtspunten: Iedereen speel het spel voor zichzelf in plaats van met vaste groepen.
  • Sportkanjermoment: De essentie van het spelletje is samen werken. Je redt het niet in je eentje, maar ook niet met een vast eigen groepje. Sta open voor samenwerking met anderen.

Beoordeling

Ontwikkelingsgebieden

In het boek zijn 99 spellen weergegeven. Elk spel op zich richt zich op ontwikkelingsdoelen. De algemene doelen is de motorische ontwikkeling en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Afhankelijk van de leeftijd van de spelers is er alle ruimte voor elke speler zich te ontwikkelen op zijn of haar gebied.

De Kanjertraining richt zich met name op:

  • Het stimuleren van sociaal gedrag
  • Emotioneel welbevinden
  • Het verminderen van depressie en gedragsproblemen bij kinderen.

Voordelen van het boek:

  • Een leuk spel om mee te starten aan het begin van het schooljaar is het ‘Namenleerspel’. In allerlei niveaus te spelen in combinatie met beweging.
  • De toelichting beschrijf duidelijk het doel en werkwijze van het spel.
  • Onder het kopje ‘Aandachtspunten’ staan belangrijke tips om het spel nog beter te laten verlopen.
  • De toegevoegde foto’s per spel zijn zeer verhelderend, met een oogopslag weet je hoe het spel er uit ziet en zie je het voor je gebeuren.
  • Met een grote regelmaat gebeurt het dat kinderen nog zin hebben in een afsluitend spel voordat de gymles voorbij is. In de meeste gevallen zijn de beschreven spellen makkelijk en eenvoudig uit te voeren en is de duur van het spel makkelijk te bepalen door de scheidsrechter.

Tot slot

Het handzame sport- en spelboek van de Kanjertraining is een absolute aanrader voor docenten die de Kanjertrainingen gevolgd hebben en vanuit deze training les geven. Een rekensom leert ons dat je een schooljaar lang, twee keer per week een spel uit dit boek kan uitvoeren. Het is een praktisch boek om meteen mee aan de slag te gaan. Eenvoudig in niveau aan te passen en uit te voeren. Vooraf is het niet altijd in te schatten hoelang een spel gaat duren. Verschillende spelletjes worden binnen vijf minuten gespeeld, andere spelletjes (zoals Jagerbal) kunnen veel langer duren.

Bestellen

Bestelpagina 99 Kanjerspelletjes

Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook

Mis geen bijdragen.