GraviTrax

Annemarie Brouwer

Annemarie Brouwer - Groepsleerkracht Jonge kind

  >> GraviTrax direct bestellen.

Informatie

Prijs 49.99
Leeftijd 8-99
Aantal spelers 1-4
Uitgever Ravensburger
Speelduur 10-40 minuten

Puntenbeoordeling

Educatief
Speelplezier
Differentiatie
Uitdaging
Strategie
Creativiteit
Herspeelbaarheid

Inhoud

GraviTrax bestaat uit:

  • Een grote doos (34x 34x 11 cm)
  • Een handleiding
  • De knikkerbaan, bestaande uit: 4 vloerplaten, 18 rails in 3 verschillende lengtes, 12 kleine en 40 grote hoogteblokjes, 6 kogels, 1 start, 21 bochten, 4 basisblokjes, 1 finish en 1 finishladder, 3 kruisingen, 1x 3-in 1, 2x 2-in 1, 2 wissels, 1 magnetische kanon, 1 werveling, 1 vrije val, 2 vangers, 1 splash en 2 etages.
  • Een boekje met bouwschema’s
  • Een boekje met opdrachten
     

Beschrijving

Met het GraviTrax- kogelbaansysteem maak je je eigen creatieve kogelbaanwereld. Met de bouwelementen kun je allemaal verschillende parcoursen maken, vol actie, waarop de kogels met behulp van magnetisme, zwaartekracht en kinetika naar de finish rollen. De opdrachten en bouwschema’s helpen je, maar je kunt de banen naar eigen creativiteit eindeloos uitbreiden.

GraviTrax Starterset

Extra mogelijkheden:
•    Dit spel is een Starterset, dat je kunt uitbreiden. 
•    Creatieve kinderen kunnen eindeloos eigen parcoursen bouwen.

Beoordeling

Ontwikkelingsgebieden

GraviTrax stimuleert de volgende ontwikkelingsgebieden:

  • Cognitief: ze leren hoe de principes werken van zwaartekracht, kinetika en magnetisme
  • Zintuiglijk-motorisch: kinderen leren technische vaardigheden, zoals construeren
  • Technisch inzicht: Wat gebeurt er als...?
  • Sociaal-emotionele ontwikkeling: overleggen met elkaar, samen zoeken naar oplossingen 
  • Mondelinge taalontwikkeling: spreken, luisteren, communicatie en woordenschat
  • Visuele waarneming: hoe gaan de balletjes rollen bij de verschillende inkepingen?
  • Coöperatief leren: het gaat er hierbij om dat zwakke en sterke leerlingen van elkaar leren door samen te werken. Bij dit spel is het goed mogelijk. De kinderen met minder inzicht kunnen leren van de kinderen die dit meer hebben.
  • Creativiteit: bij het ontwerpen van zelfbedachte banen
  • Nauwkeurig en planmatig werken.

De volgende kerndoelen komen aan bod:

  • 2: De leerlingen leren zich naar vorm en inhoud uit te drukken bij het geven en vragen van informatie, het uitbrengen van verslag, het geven van uitleg, het instrueren en bij het discussiëren.
  • 12: De leerlingen verwerven een adequate woordenschat en strategieën voor het begrijpen van voor hen onbekende woorden. Onder ‘woordenschat’ vallen ook begrippen die het leerlingen mogelijk maken over taal te denken en te spreken. 
  • 24: De leerlingen leren praktische en formele rekenwiskundige problemen op te lossen en redeneringen helder weer te geven. Hoe zet je iets in elkaar? Hoe komt het dat het (niet) werkt?
  • 32: De leerlingen leren eenvoudige meetkundige problemen op te lossen. Loop je vast? Waarom rolt het balletje niet verder? Lukt het om met een stapje terug het probleem op te lossen?
  • 45: De leerlingen leren oplossingen voor technische problemen te ontwerpen, deze uit te voeren en te evalueren.
  • 55: De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.

Ervaringen

Ik heb GraviTrax getest met kinderen in de leeftijd van 9-11 jaar. Je moest ze een beetje op gang helpen maar na wat uitleg snapten ze goed hoe het moest en gingen ze steeds meer parcoursen uitproberen. Het is heel handig dat zowel het boekje met bouwschema’s als  met opdrachten bij de gemakkelijkste begint en bij de moeilijkste eindigt. Zo gaan ze het automatisch steeds beter begrijpen. 

Dit spel is heel geschikt om met volwassenen samen te doen. Dat is echt het leuke aan dit spel. Het is ook voor ouderen nog een uitdaging om uit te vinden hoe je de circuits moet bouwen zodat de balletjes in de finish terecht komen.

Differentiatie

Je kunt heel goed differentiëren met dit spel. Kinderen die weinig inzicht hebben, kun je er eerst vrij mee laten spelen. Laat ze maar ontdekken hoe de zwaartekracht werkt! Het balletje moet echt van hoog naar laag rollen, hoe maak je dat? Kinderen met meer inzicht kun je steeds moeilijkere opdrachten laten maken. Het mooie is, dat de “antwoorden” gelijk op de bladzijde erachter staan, dus ze kunnen het zelf controleren.

Vormgeving

Dit spel ziet er netjes, gekleurd en stevig uit. De stukken zijn van hard plastic en kunnen niet gauw kapot gaan. 

Aandachtspunten

  • Het is een beetje een nadeel dat alles in een grote doos zit, zonder vakverdelingen, daardoor wordt het een beetje rommelig en moet je wat langer zoeken naar bepaalde stukken.
  • De nummer F bij het bouwschema boekje, daar kwamen we niet helemaal uit. Volgens ons moet het zo:

    Dit is niet nodig, maar wel leuker, zo werkt F wel: 

    GraviTrax


Conclusie

GraviTrax stimuleert kinderen om door middel van het bouwen van knikkerbanen samen of alleen te zoeken naar oplossingen. Het is goed voor de ontwikkeling van technische vaardigheden zoals construeren, maar het stimuleert zeker ook de creativiteit bij het ontwerpen van zelfbedachte banen. Op een speelse manier ontdekken kinderen de wetten van de zwaartekracht, de kinetika en het magnetisme. Ze leren ook heel goed planmatig werken en met elkaar overleggen. Het is dus een spel waarin op een leuke manier heel veel verschillende vaardigheden aan bod komen. De kinderen spelen het heel graag!

 

Van een ander

Juf Sanne heeft Gravitrax ook getest met haar zoon Jesse. Ze heeft er een leuke video bij gemaakt:

Bestellen

Bestelpagina GraviTrax

Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook

Mis geen bijdragen.

Inschrijven nieuwsbrief