Sprekende Muur

Otto Zwolsman

Groepsleerkracht - Rekenspecialist

Informatie

Prijs 32.50
Leeftijd 4 - 12
Aantal spelers 2 spelers / teams
Uitgever B-Bot.nl
Speelduur 10 - 15 minuten

Puntenbeoordeling

Educatief
Speelplezier
Differentiatie
Uitdaging
Strategie
Creativiteit
Herspeelbaarheid

Inhoud

De Sprekende Muur bevat 30 vakjes waar je als leerkracht kleine kaartjes in kunt schuiven. Op het bord zit een opname- en afspeelfunctie. Aan de bovenzijde van het bord zitten twee gaten waarmee je het bord kunt ophangen. 

Sprekende muur: Leuke weetjes, voorwerpen of woorden in vreemde talen

Beschrijving

De opzet van de Sprekende Muur is: Plaats foto's, objecten, woordkaartjes of tekeningen in de hoesjes en neem vervolgens 10 seconden aan geluidsmateriaal op. Bijvoorbeeld: Je maakt 30 kaartjes met daarop een vraag, met of zonder afbeelding. De leerlingen geven antwoord op de vraag. Het antwoord wat ze geven is te controleren door op het knopje ‘play’ te drukken. Wanneer je het bord aan zet en je klikt op ‘play’ onder het betreffende kaartje, dan hoor je het antwoord. 

Hoe werkt het precies? 

  1. Als leerkracht bedenk je 30 vragen die je verwerkt in kaartjes. Je kunt ook kinderen kaartjes laten tekenen of voorwerpen laten zoeken.
  2. Je schuift de kaartjes of voorwerpen in de vakjes. 
  3. Zet de recorder aan op ‘rec’. 
  4. Klik op ‘play’ onder het plaatje en spreek het antwoord duidelijk in de recorder. Laat het knopje weer los wanneer je het volledige antwoord hebt gegeven. Je antwoord kan maximaal 10 sec. zijn.
  5. Schuif het knopje van recording/off/play op ‘play’ en klik nogmaals op play. Je hoort je eigen antwoord terug.   

Voorbeelden

Hieronder noem ik een aantal voorbeelden die je kunt gebruiken:

  • Engels: Plaatjes afdrukken als kaartje. Met de vraag: “Wat is het Engelse woord?”.
  • Taal: Zinnen afdrukken. Met de vraag: “Wat is het werkwoord in de zin?”. 
  • Rekenen: Een rekensom, bijvoorbeeld uit een net aangeleerde tafel. “Wat is de uitkomst?”
  • Aardrijkskunde: Plaatjes van bekende gebouwen. Met de vraag: “Wat is dit voor een gebouw en waar staat het?”. Nog een andere mogelijkheid: Afbeeldingen van vlaggen. “Van welk land is deze vlag?”.
  • Biologie: Plaatjes laten terugkomen uit de vorige les. Met de vraag: “Wat zie je hier?”. 
  • Natuurlijk is er ook ruimte voor mopjes of raadseltjes. De kinderen smullen er van als je zulke kaartjes er tussen stopt. 

Ideeën genoeg. Om het in leven te houden in je klas is het handig om wekelijks een aantal kaartjes te veranderen.

Beoordeling

Ontwikkelingsgebieden

De Sprekende Muur kan een bijdrage leveren aan diverse kerndoelen; het is net voor welk vak je hem inzet.

Tot slot

De Sprekende Muur is te gebruiken voor alle leeftijden. Je kunt er namelijk heel goed de lesstof die je in de achterliggende week hebt aangeboden in verwerken. Zo kan de informatie die je gegeven hebt beter beklijven omdat het op een andere, speelse, manier weer terug komt. 

Zo is er elke dag of week reden om voor het bord te gaan staan en te kijken of je de antwoorden weet. Voor alle leerlingen blijft het een uitdaging om de antwoorden te benoemen. Zelfs wanneer je op vrijdagmiddag (vlak voor het weekend) zegt: Wie wil er nog even de vragen oplossen op het bord dan steken alle kinderen nog hun vingers op. De Sprekende Muur: het is zo leerzaam als dat je het zelf maakt. Onderwijs naar je eigen hand!

Bestellen

Bestelpagina Sprekende Muur

Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook

Mis geen bijdragen.