Letterrondo

Aletta Geuze

Groepsleerkracht Jonge kind

Informatie

Prijs 84.00
Leeftijd 5-6 jaar
Aantal spelers 1-2 spelers
Uitgever Heutink
Speelduur 5-30 minuten

Puntenbeoordeling

Educatief
Speelplezier
Differentiatie
Uitdaging
Strategie
Creativiteit
Herspeelbaarheid

Inhoud

  • Draaibord
  • 27 letterkaartjes
  • 18 opdrachtstroken

Beschrijving

Speelwijze 1:

De leerkracht of een kind geeft een zwiep aan de draaischijf. De vraag is dan: bij welke afbeelding stopt de wijzer? En welke letter hoor je vooraan deze afbeelding? Bijvoorbeeld: de wijzer stopt bij de afbeelding van boot. De letter die je vooraan hoort is de ‘b’. Vervolgens is een volgend kind aan de beurt.

Speelwijze 2:

De kinderen nemen een opdrachtstrook voor zich met de pijl aan de linkerzijde. De pijl geeft de leesrichting aan en is tevens het startpunt van de opdrachtkaart. Het kind werkt van links naar rechts en begint dus bij de eerste afbeelding.

Daarna zoekt hij naar dezelfde afbeelding op het draaibord/letterplank en zet de wijzer bij de het goede plaatje/letter. Hij kijkt naar de bijbehorende letter en zoekt deze op, tussen de letterkaartjes. Het goede letterkaartje legt hij dan onder de bijbehorende afbeelding van de opdrachtstrook.

Vervolgens mogen dezelfde stappen worden ondernomen met de andere 2 plaatjes. Door de opdrachtstrook om te draaien, zie je of je het goed gedaan hebt. De letters corresponderen dan met elkaar en er is een nieuw woord gemaakt, waar ook de afbeelding van te zien is.

Tips/ideeën voor de leerkracht bij een (kleine) kringactiviteit met letterrondo

  • Om de beurt mogen de kinderen aan de wijzer draaien. Bij welke letter stopt de wijzer? Weet je nog een woord die begint met deze letter? (beginrijm)
  • Om de beurt mogen de kinderen aan de wijzer draaien. Bij welke letter stopt de wijzer? Weet je een woord dat eindigt met deze letter (eindrijm)
  • Om de beurt mogen de kinderen aan de wijzer draaien. Bij welk plaatje stopt de wijzer? Maak een zin met behulp van dit plaatje.

Beoordeling

Ontwikkelingsgebieden

Letterrondo stimuleert de volgende ontwikkelingsgebieden:

  • Visuele waarneming: onderscheiden van dezelfde plaatjes c.q. letters
  • Gevoel ontwikkelen voor klanken zowel auditief als visueel
  • Bevorderen van het leren lezen

Eenvoudig speelbaar

Het mooie van Letterrondo is, dat het kind geen letterkennis hoeft te hebben om het spel te spelen. Voorwaarde is wel: interesse in letters!
Je zou denken: ‘Als een kind letters gaat leren, dan heeft hij daar begeleiding in nodig van een leerkracht of een andere volwassene.’
Wat ik zo prachtig vind aan dit spel is dat kinderen met Letterrondo zelf de letters eigen kunnen maken.

Het draaibord ziet er mooi gekleurd uit, met verschillende herkenbare plaatjes. De wijzer op het draaibord, daagt uit om er aan te gaan draaien. De vervolgstap is dan al snel: ‘Waar is de wijzer gestopt?’

‘Ehmmmm, bij de sok.’ ‘Welke letter hoort daar bij?‘ ‘De eerste letter van sok is een ‘s’. Als een kind nog niet wist hoe een ‘s’ eruit zag, weet hij dat nu wel. De letter staat duidelijk naast het plaatje. Prachtig systeem! En het leren gaat vanzelf. Wel is het belangrijk om te controleren of de kinderen de afbeelding goed benoemen. 

Een nadeel van dit spel is dat er zoveel letterkaartjes zijn, dat kinderen soms de letter niet kunnen vinden die ze zoeken. Dit werkt ontmoedigend. De kans bestaat dat kinderen hierdoor het spel minder snel nog een keer pakken. Dit kan je voorkomen door als begeleider regelmatig even te komen kijken.

Zelfcontrole

Ook de opdrachtstroken zijn vrij eenvoudig uit te voeren door kinderen.

De kinderen kunnen zelf kijken of ze het goed gedaan hebben, door de opdrachtstrook om te draaien. Er verschijnt voor de kinderen dan een verrassing, want ze hebben zelf een nieuw woord gemaakt! Als het kind nog niet kan lezen, kan hij op de afbeelding ernaast zien, welk woord hij heeft gemaakt. In de klas zag ik het verrassingselement van dit spel ook terug. Als ze de opdrachtstrook omdraaien om te kijken of ze het goed hebben gedaan, dan verschijnt er vervolgens een lach. Als ik ze dan vertel dat ze zelf een nieuw woord hebben gemaakt, is dat voor hen een reden om nog een opdrachtstrook te pakken en verder te gaan met het spel!

Tot slot

Letterrondo is een prachtig spel dat kinderen enthousiast kan maken om met letters/woorden bezig te zijn. Zelfs voor een kind dat nog niet kan lezen, krijgt het woord betekenis, door middel van het getekende plaatje!

 

Reactie van de uitgever:

Met het spel Letterrondo komt Heutink tegemoet aan de wens om kleuters al spelenderwijs in aanraking te laten komen met letters. Dit spel biedt de mogelijkheid om dit zelfstandig te doen. Kinderen hoeven nog niet te kunnen lezen, maar leren wel dat zij met letters woorden kunnen maken. De mogelijkheid om kinderen met de letters (“onzin”)woorden te laten maken vinden wij erg belangrijk. Het geeft hen zo’n trots gevoel wanneer hun woord gelezen kan worden! Het is dan ook begrijpelijk dat wij al heel veel positieve reacties hebben gekregen op Letterrondo.  

Bestellen

Bestelpagina Letterrondo

Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook

Mis geen bijdragen.