Lasy 1051 Junior techniek

Otto Zwolsman

Groepsleerkracht - Rekenspecialist

Informatie

Prijs 129.75
Leeftijd 5 - 12 jaar
Aantal spelers 2 tot 3 spelers
Uitgever PMOT
Speelduur 15 - 30 minuten

Puntenbeoordeling

Educatief
Speelplezier
Differentiatie
Uitdaging
Strategie
Creativiteit
Herspeelbaarheid

Inhoud

De Lasy 1051 Junior techniek ontvang je in een bruine doos. In de doos zit een CD waarop de handleiding en talloze voorbeelden staan wat je met deze Lasy doos kunt doen. Deze handleiding is eenvoudig te printen in boekvorm en is nodig om te gaan bouwen. Verder zijn er ook veel losse onderdelen waarvan in totaal 19 modellen zijn te creëren.

Lasy 1051

Beschrijving

Het materiaal is stevig, onderhoudsvriendelijk en goed bruikbaar. Zonder een handleiding kan je de leerlingen aan hun eigen creativiteit overlaten. De materialen zijn hiervoor waarschijnlijk beperkt om iets groots te bouwen. Met behulp van de handleiding, die te vinden is op de CD, kom je heel wat verder. Stapsgewijs zie je welke onderdelen je moet pakken en waar je deze moet plaatsen. Wat betreft de onderdelen: wielen, tandwielen, allerlei soorten verbindingsmaterialen. Een vergelijking met LEGO kan je enerzijds maken, anderzijds totaal niet. Met alle materialen is wel iets te bouwen. Maar het is veel meer gedifferentieerd dan bij LEGO. Uitdagender en technischer.

Beoordeling

Ontwikkelingsgebieden

Bij het gebruik van deze Lasy raak je verschillende ontwikkelingsgebieden en kerndoelen.

Op sociaal-emotioneel gebied wordt een beroep gedaan tijdens het samenwerken. De opdrachten zijn zo gemaakt dat deze zeer goed in tweetallen te maken zijn. Daarnaast is het ook cognitief een uitdaging om het tot een goed resultaat te brengen. Hieronder lees je welke kerndoelen er zoal geraakt worden tijdens het gebruik van Lasy.

Kerndoel 24: De leerlingen leren praktische en formele rekenwiskundige problemen op te lossen en redeneringen helder weer te geven à Gericht op de praktijk. Hoe zet je iets in elkaar? Hoe komt het dat het (niet) klopt?
Kerndoel 32: De leerlingen leren eenvoudige meetkundige problemen op te lossen. à Loop je vast? Past het niet meer? Lukt het om met een stapje terug het probleem op te lossen?

De meeste nadruk ligt wel bij de onderstaande kerndoelen, die verder geen uitleg behoeven.

Kerndoel 44: De leerlingen leren bij producten uit hun eigen omgeving relaties te leggen tussen de werking, de vorm en het materiaalgebruik.
Kerndoel 45: De leerlingen leren oplossingen voor technische problemen te ontwerpen, deze uit te voeren en te evalueren.

Tot slot

Het materiaal van Lasy, wat PMOT importeert, is ontzettend goed en stevig. Je slimme leerling die houdt van een technisch staaltje werk daag je ontzettend uit met dit materiaal. Je raakt niet snel uitgekeken. Er zit een opbouw in van moeilijkheidsgraad. In de handleiding staat aangegeven dat kinderen in vanaf 5 jaar hier al mee aan de slag kunnen. Dat kan inderdaad in tweetallen, wanneer je van te voren kijkt welke haalbaar is.

Daarnaast is het ook goed om je leerlingen uit te dagen om zelf iets hiervan te maken. Vooraf stel je 2 voorwaarden, bijvoorbeeld: Het moet kunnen rijden en de tandwielen moeten een functie hebben. Wellicht is je leerling dan nog wel meer gemotiveerd dan wanneer je hem of haar vanaf een plaatje laat nabouwen. Dit is sterk leerling afhankelijk. Nadat alle 19 modellen gelukt zijn neemt de herspeelbaarheid af. Weet je eenmaal hoe het werkt? Dan zal het de volgende keer beduidend minder moeite kosten.

Enkele tips voor het werken met de sets:

  • Praktisch is om een gesloten plastic bak aan te schaffen waar je de materialen in bewaard.
  • Laat je leerling niet alle materialen over de grond gooien.
  • Laat je leerlingen werken op een plek werken waar de materialen overzichtelijk neergelegd worden en niet zomaar kwijt raken.

De ervaring is dat dit materiaal nieuw is en boeit. Zowel de leerlingen als de leerkracht.

Bestellen

Bestelpagina Lasy 1051

Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook

Mis geen bijdragen.