Tick Tack - The Amazing Clock Kit

Arja Kerpel

Groepsleerkracht - Specialist hoogbegaafdheid

Informatie

Prijs 21.95
Leeftijd 5 - 15
Aantal spelers 1 - 3
Uitgever The Happy Puzzle Company
Speelduur 30 - 60 minuten

Puntenbeoordeling

Educatief
Speelplezier
Differentiatie
Uitdaging
Strategie
Creativiteit
Herspeelbaarheid

Inhoud

In een kartonnen doos:

  • 29 onderdelen: een wijzerplaat, tandwielen, een slinger, een bel, enz. 
  • Een Engelstalige handleiding in 13 stappen, voorzien van duidelijke afbeeldingen

Beschrijving

Tick Tack is een educatief bouwpakket om zelf een opwindbare klok in elkaar te zetten. Deze klok is ontworpen om kinderen te leren begrijpen hoe een opwindbare klok werkt. Als de klok helemaal opgewonden is, kan hij zes uur lopen. In de handleiding staat de opmerking dat deze klok niet is bedoeld als uurwerk om lange tijd te gebruiken, zoals een horloge of een klok in de huiskamer.

Hoe werkt de klok?

Als de klok opgewonden is, staat hij onder spanning. De energie die in de klok zit (door het opwinden) zorgt ervoor dat de tandwielen één voor één draaien. De slinger regelt de snelheid waarmee de energie vrijkomt. Zo helpt hij de klok om de goede tijd te houden. Doordat de klok doorzichtig is, zijn de volgende processen goed zichtbaar:

  • De snelheid waarmee de tandwielen draaien.
  • Hoe de tandwielen in elkaar grijpen.
  • Hoe de tandwielen ervoor zorgen dat de wijzers gaan draaien.
  • Hoe het zwarte onderdeel ervoor zorgt dat de tijd in kwartieren verdeeld wordt en het hamertje elk kwartier tegen het belletje tikt.

Twee niveaus

Tick Tack kun je op twee manieren inzetten:

  • Laat het kind volgens de handleiding stap voor stap de klok bouwen.
  • Laat het kind zelf ontdekken hoe je de klok in elkaar moet zetten.

Welke manier het meest geschikt is, hangt af van het niveau van het kind en de ontwikkelingsdoelen die je wilt bereiken.

Beoordeling

Ontwikkelingsgebieden

Met Tick Tack stimuleer je de volgende ontwikkelingsgebieden:

  • Cognitief: kennis over de werking van een klok.
  • Sociaal-emotioneel: als je kinderen laat samenwerken.
  • Zintuiglijk-motorisch: kinderen leren technische vaardigheden, zoals construeren.
  • Technisch inzicht: hoe werken raderen? Wat gebeurt er als...?
  • Attitude: hoe kinderen techniek ervaren (uitdagend, boeiend) en hoe ze het zien in de praktijk.
  • Nauwkeurig en planmatig werken.

Ervaring

Vooraf vroeg ik me af: Is de leeftijd van vijf jaar niet te jong om een klok te bouwen? Hoog tijd om dat te testen. En wat blijkt? Onder begeleiding is het zelfs voor jonge kinderen goed te doen. Het is belangrijk dat ze goed kijken naar de plaatjes in de handleiding. De felle kleuren helpen daarbij. Al blijft het wel opletten dat ze de radertjes met de goede kant naar voren bevestigen.

Voor jonge kinderen is ontdekkend leren met de klok nog te moeilijk, maar voor oudere kinderen is dit een mooie uitdaging. Zodra kinderen het qua niveau aankunnen om zelf te ontdekken hoe de klok in elkaar gezet moet worden, is het goed om daar de voorkeur aan te gevn. Want van onderzoekend en ontdekkend leren, daar steken ze het meest van op.

Zoals de handleiding al aangeeft: de klok is niet bedoelt als uurwerk voor langdurig gebruik. Dat is ook mijn ervaring. Niet alleen omdat je hem dan telkens moet opwinden, maar ook omdat de slinger er soms ineens mee stopt. Bovendien tikt de klok erg hard. Dat is erg leuk als je hem net in elkaar hebt gezet, maar na een halve dag ben je daar wel klaar mee. Op zich vind ik deze dingen geen probleem, want zo is de klok ook niet bedoeld. Dan moet je dat ook niet verwachten. 

Verder nog één tip: wind de klok niet al te hard op. Dan bestaat de kans dat hij na een poosje stabiel lopen ineens knalt en helemaal afloopt. Wel spectaculair trouwens, maar niet echt de bedoeling. 

Pluspunten

  • Doordat de klok doorzichtig is, is alles goed te zien.
  • De felle kleuren zorgen ervoor dat onderdelen makkelijk te vinden zijn, bovendien staat het erg vrolijk.
  • Het is erg geschikt om kinderen op een leuke manier techniek te leren, passend bij de leefwereld van het kind.
  • Het is voor kinderen erg uitdagend, want ze werken naar een duidelijk hoogtepunt toe.
  • Het is fantastisch om te zien hoe blij ze zijn als het maken van de klok gelukt is: de klok loopt!

Minpunten

Los van de bovengenoemde 'eigenaardigheden' zijn er niet echt veel minpunten. Het enige wat een probleem kan opleveren is als er onderdelen kwijtraken. Er zitten namelijk best kleine onderdelen bij, en elk onderdeel is nodig om de klok goed te laten draaien. Dit kan opgelost worden door een afvinklijst in de doos te stoppen, waarmee kinderen kunnen controleren of alles ook weer compleet teruggestopt is. Bij het maken van de afvinklijst kun je gebruikmaken van de heldere onderdelenlijst aan het begin van de handleiding. Daar staat elk onderdeeltje met de naam en de foto bij.

De begeleiding

Zeker bij jonge kinderen is goede begeleiding bij het maken van de klok erg belangrijk. Enkele tips:

  • Maak de opdracht belangrijk en realistisch.
  • Zorg ervoor dat de opdracht wel uitdaagt, maar niet frustreert.
  • Benoem onderdelen: tandwielen, wijzerplaat, enz.
  • Stel denkvragen: Waar zou dit onderdeel voor zijn? Als je dit vastmaakt, wat denk je dat er dan gebeurt?

Tot slot

Techniek leer je niet uit een boekje, maar juist door praktisch en concreet bezig te zijn. Tick Tack kan daar een mooi hulpmiddel bij zijn. Het is wel goed om te realiseren dat dit een los product is en geen onderdeel van een doorgaande techniekleerlijn. Maar ondanks dat is het erg geschikt voor in de klas of educatheek van de school. Voor de prijs hoef je het niet te laten.

Bestellen

Bestelpagina Tick Tack

Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook

Mis geen bijdragen.