Onze Wereld

Arja Kerpel

Groepsleerkracht - Specialist hoogbegaafdheid

Informatie

Leeftijd 5 - 8 jaar
Aantal spelers 4 - 8 kinderen
Uitgever de Rolf groep
Speelduur 25 minuten

Puntenbeoordeling

Educatief
Speelplezier
Differentiatie
Uitdaging
Strategie
Creativiteit
Herspeelbaarheid

Inhoud

In een houten kist met deksel:

  • 4 grote kunststof puzzelstukken met een grijze aarde.
  • 16 kunststof kaarten met de aarde in kleur.
  • 1 kunststof tussenschot met gleuven.
  • 4 controlekaarten met het afval in 4 groepen ingedeeld.
  • 80 kunststof legkaartjes met de afbeeldingen van afval.
  • Handleiding.

Beschrijving

Een bananenschil hoort niet in de papierbak, kleding gooi je niet bij het restafval. Zelfs jonge kinderen weten dit al. Maar… waarom doen we dat? Hoe beter alle mensen op de wereld met afval omgaan, hoe beter het is voor onze planeet aarde. Het spel Onze Wereld visualiseert dit op een mooie manier: als je het afval goed scheidt, krijgt de grijze aarde weer kleur. 

Het spel wordt ingeleid met een gesprek. Wat weten de kinderen al over het milieu, over milieurampen en de zorg voor het milieu?
Samen met de kinderen bespreek je de afbeeldingen op de controlekaarten. Hebben de kinderen helder wat de voorwerpen zijn en waar ze van gemaakt zijn? Onze Wereld is geen les in het onthouden van hoe je moet sorteren. De boodschap van dit spel is: we moeten zorgvuldig omgaan met wat we gebruiken en goed omgaan met materialen die we niet meer gebruiken. Dan kan het materiaal hergebruikt worden, dat is goed voor de aarde en dus ook voor de mensen.

Na de introductie krijgt elk tweetal een aantal kaartjes. In het midden staat de kist met het tussenschot met gleuven. De kinderen stoppen de kaartjes in de juiste gleuf:

  • GFT, afval dat vergaat.
  • Kunststof.
  • Papier, glas en kleding.
  • Grof afval, dat naar de container gaat.

Als alle kaartjes gesorteerd zijn, kunnen de kinderen zelf controleren of ze het goed gedaan hebben.  Ze pakken een controlekaart van bijvoorbeeld kunststof en dan nemen ze alle kaartjes uit de bak met kunststofafval. Zijn er vijf legkaartjes goed? Dan krijgen ze een stuk van de aarde in kleur. Fout gesorteerde kaartjes leggen ze apart, die kunnen ze aan het einde nog een keer proberen. Samen zorgen de gekleurde puzzelstukken ervoor dat de aarde mooi wordt. 

spelletje, spel, spelen, onze wereld, milieu, duurzaamheid, aarde, afval

Beoordeling

Ontwikkelingsgebieden

Onze Wereld stimuleert de volgende ontwikkelingsgebieden:

  • Wereldoriëntatie, met name Natuur en Milieu. Door dit spel te spelen krijgen kinderen de kerndoelen 35, 37 en 39 van 'Oriëntatie op jezelf en de wereld' aangeboden.
  • Taalontwikkeling
  • Sociale vaardigheden

Door dit spel leren kinderen ook categoriseren. Ook leren ze zelfcontrole, doordat ze zelf nakijken. Wat mij betreft mogen de controlekaarten wel een slag groter zijn (geen 15x15 maar 20x20). Dan kunnen de kinderen de plaatjes erop afleggen. Zo zien ze ook gelijk welke producten ze nog missen.

Samenwerkend leren

Onze Wereld is een groepsspel. De kinderen overleggen in tweetallen in welk vak het afval moet. Ze denken samen na waar het product van gemaakt is. Je kunt dit spel goed gebruiken om samenwerkend leren te bevorderen. Samenwerkend leren (ook wel coöperatief leren) gaat uit van vijf principes:

  1. Positieve wederzijdse afhankelijkheid. De bijdrage van elk kind doet ertoe.
  2. Individuele verantwoordelijkheid. Elk kind is verantwoordelijk voor zijn eigen bijdrage.
  3. Directe interactie. De kinderen wisselen hun ideeën, kennis en meningen samen uit.
  4. Samenwerkingsvaardigheden. De leerkracht kiest een vaardigheid uit en besteedt hier vooraf bewust aandacht aan. Bij de evaluatie komt hij erop terug.
  5. Evaluatie van het groepsproces. De tweetallen bespreken eerst met elkaar hoe de samenwerking ging. Daarna samen met het groepje.

Deze principes kun je toepassen bij Onze Wereld. Ik zou het niet aanraden om het de eerste keer te combineren met samenwerkend leren, maar dat kan prima als de kinderen het spel al kennen.

Als je het spel voor de eerste keer speelt, kun je er ook voor kiezen om bij 3 of 4 goede plaatjes al een stuk wereldkaart te geven. Dan doen ze toch de succeservaring op, dat de wereldbol mooi geworden is. Het is anders wel teleurstellend, als je nog net een of twee grijze stukken aarde hebt. Je kunt ook net zo lang doorgaan tot alles echt in de goede bak zit.

Systeemdenken

Dit spel sluit mooi aan bij systeemdenken. Bij systeemdenken gaat het om het besef dat alles op een bepaalde manier met alles samenhangt. De wereld om ons heen bestaat uit relaties, niet uit losse dingen en gebeurtenissen.  Door dit spel zien kinderen onze eigen rol binnen het systeem.

Conclusie

Onze Wereld is een prachtig spel. Het materiaal is van goede kwaliteit en heeft een tijdloze uitstraling. Het spel is ook prima inzetbaar in hogere groepen. Met een goed leergesprek vooraf  levert het een waardevolle bijdrage aan burgerschapsvorming. Je geeft kinderen iets mee wat er echt toe doet.

Bestellen

Bestelpagina Onze Wereld

Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook

Mis geen bijdragen.