Opblaasbare wereldbol

Arja Kerpel

Groepsleerkracht - Specialist hoogbegaafdheid

Informatie

Prijs 19.95
Leeftijd 3-16 jaar
Aantal spelers 2 - 25
Uitgever Specials4Schools
Speelduur 10-15 minuten

Puntenbeoordeling

Educatief
Speelplezier
Differentiatie
Uitdaging
Strategie
Creativiteit
Herspeelbaarheid

Inhoud

  • Een opblaasbare wereldbol, doorsnede 50 cm.
  • Een Engelse handleiding met 3 spelsuggesties

 

Beschrijving

De opblaasbare wereldbol kun je op verschillende manieren gebruiken, net wat je het leukst en handigst vindt. Hieronder volgen drie manieren, waar natuurlijk ook varianten op te bedenken zijn.

Catch the Globe

De spelers staan in een grote cirkel met de oudste speler in het midden. De oudste speler die nog in de cirkel staat, begint het spel. Hij gooit de wereldbol naar de speler in het midden. De speler in het midden vangt de bol en kijkt ernaar zonder de positie van de aardbol te veranderen. Hij stelt dan een vraag daarover aan de speler die de wereldbol gooide. 
Als de wereldbol wordt gevangen met Europa in het oog, kunnen vragen zijn: 

  • Wat is de naam van het continent waarin Spanje en Duitsland liggen?
  • Wat is de naam van het land in Europa dat eruit ziet als een schoen?
  • Wat is de hoofdstad van Frankrijk?
  • Welke oceaan ligt in het westen van Portugal?

Vragen moeten rekening houden met de leeftijd van de spelers. Antwoorden kunnen direct worden gecontroleerd op de wereldbol. Als de speler het antwoord niet weet of het verkeerde antwoord geeft, dan gaan hij/zij zitten. Als de speler het juiste antwoord geeft, dan gooit hij de wereldbol naar een andere persoon in de cirkel. Die persoon gooit de wereldbol weer naar de speler in het midden en geeft antwoord op de volgende vraag. De laatste overgebleven speler is de winnaar. Als je het niet leuk vind dat een speler al gelijk moet gaan zitten, kun je ook elke speler drie punten geven. Dan ben je niet zo snel af.

Wereldalfabet

De spelers staan in een groep. De oudste speler heeft de wereldbol vast. Hij/zij gooit de wereldbol in de lucht en de speler die hem vangt, roept een land dat begint met de letter A. Dan gooit hij de wereldbol weer in de lucht en gaat aan de kant zitten. De volgende speler die de wereldbol vangt roept een land dat begint met de letter B. Ga door totdat je de Z bereikt of totdat alle spelers een beurt hebben gehad. Het kan nuttig zijn om een alfabetische lijst van landen hebben bij de hand voor het geval dat een speler geen land weet met die letter. Ditzelfde spel kun je spelen met de namen van steden. Je kunt het ook doen met de laatste letter van een stad/land dat genoemd werd. 

Quiz

Een leraar of volwassene stelt vragen aan de hand van de wereldbol. Hieronder staan een aantal voorbeeldvragen, maar je kunt er natuurlijk veel meer bedenken, op elk niveau. De spelers beantwoorden de vragen in teams of individueel en scoren een punt voor elk goed antwoord. Je kunt het antwoord controleren op de globe. De speler of het team met de hoogste score wint. Als je met meer teams speelt en de antwoorden op de wereldbol wilt laten opzoeken, is het handig om meer globes te hebben.
Voorbeeldvragen zijn:

  • Kijk naar de lijnen van breedtegraad op de wereldbol. Bij welke breedtegraad woon jij ongeveer?
  • Welk land ligt op dezelfde  breedtegraad?
  • Welke Europese land ligt ten westen van Wit-Rusland, ten noorden van Slowakije en oosten van Duitsland?
  • Welk eiland ligt ten zuidoosten van India?
  • Welke drie continenten raken de Steenbokskeerkring?
  • Welke oceaan ligt ten oosten van Afrika en ten westen van Australië?
  • Welke zee ligt ten noorden van Turkije?
  • Wat is het grootste land van Zuid-Amerika?
  • Wat is de hoofdstad van Mongolië?
  • Welke stad ligt in het zuidelijke puntje van Afrika?
  • Welke grote eiland is ten noordwesten van het Verenigd Koninkrijk en zuidoosten van Groenland?
  • Welke andere continent ligt het dichtst bij Antarctica?
  • Wat is de hoofdstad van Japan?
  • Welke zee ligt ten westen van Turkmenistand en ten noorden van Iran?
  • Welke pool vind je in Antarctica?
  • Van welk land is Manilla de hoofdstad?

Beoordeling

Ontwikkelingsgebieden

Met de opblaasbare wereldbol oefen je vooral binnen het domein wereldoriëntatie. Je kunt op een interactieve manier kerndoel 50 oefenen:

  • Kerndoel 50. De leerlingen leren omgaan met kaart en atlas, beheersen de basistopografie van Nederland, Europa en de rest van de wereld en ontwikkelen een eigentijds geografisch wereldbeeld.

Hierbij gaat het niet alleen om het leren van nieuwe steden en landen, maar ook om het adequaat ophalen van de al aanwezige topografische kennis. Het ophalen van bestaande kennis is een goede oefening, want daardoor worden de hersenverbindingen sterker. Door het te koppelen aan letters van het alfabet of de laatste letter van het woord, zijn kinderen onbewust ook nog met taal bezig. 

Interactief én actief

Het mooie van de opblaasbare wereldbol vind ik dat je interactie in het leren krijgt en dat leerlingen ook actief leren. Daarbij verschilt het wel welke spelvorm je gebruikt. Om een voorbeeld te noemen: Met 'Catch the globe' heb je vooral veel interactie, met 'Wereldalfabet vooral veel actie. 

Tot slot

Het is goed om te weten dat de opblaasbare wereldbol in het Engels is. In veel gevallen lijkt het erg op het Nederlands, dus dan hoeft dat geen probleem te zijn.

Als het gaat om de puntenbeoordeling; nog één opmerking. Bij speelplezier heb ik vier punten gegeven. Als je de wereldbol vergelijkt met andere spellen, dan zou hij gemiddeld scoren (3 punten dus). Maar als je het vergelijkt met de doorsnee manier van topo leren, dan is dit véél leuker. Daarom toch vier punten. 

Nog een tip: Je kunt de wereldbol ook ophangen, als je een touwtje om het opblaasstuk bindt. De wereldbol is erg geschikt voor school, maar je kunt hem ook prima thuis gebruiken. Wat mij betreft: Een leuke manier om topo te leren!

Bestellen

Bestelpagina Opblaasbare wereldbol

Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook

Mis geen bijdragen.