Hoe beoordelen wij?
Aspecten
Alle spelmaterialen testen we en beoordelen we op de volgende onderdelen:
- Educatief: hoe leerzaam het spel is, wat betreft kennis en vaardigheden.
- Speelplezier: hoe leuk het spel is.
- Differentiatie: in hoeverre er verschillende niveaus in het spel zijn.
- Uitdaging: in hoeverre het spel uitdagend is.
- Strategie: in hoeverre je een plan om je doel te bereiken nodig hebt.
- Creativiteit: in hoeverre je jouw eigen creativiteit in het spel kwijt kunt, in denken en in doen.
- Herspeelbaarheid: of het spel leuk blijft als je het vaak speelt.
Puntenverdeling
Om inzichtelijk te maken hoe we tot een puntenbeoordeling komen, hebben we de onderstaande tabel gemaakt.
Hierin kunt u zien wat wij eronder verstaan als we een product een score van 4 punten geven op het gebied van differentiatie of creativiteit. Als er twee streepjes staan, gaat het erom of één van beide van toepassing is.
Onderdeel | 1 punt | 2 punten | 3 punten | 4 punten | 5 punten |
Educatief | Niet echt leerzaam | Een beetje leerzaam op 1 gebied | -Leerzaam op 1 gebied -Op meerdere gebieden een klein beetje |
-Buiten-gewoon leerzaam op 1 gebied, -Leerzaam op 2 gebieden |
-Buitengewoon leerzaam op 2 gebieden -Leerzaam op 3 of meer gebieden |
Speel-plezier | Saai | Meer saai dan leuk | Gemiddeld | Best leuk | Erg leuk |
Differen-tiatie | Geen | 1 niveau beschreven, maar wel een beetje verschil in moeilijkheids-graad | 2 niveaus | 3 niveaus | 4 of meer niveaus |
Uitdaging | Niet uitdagend | Weinig uitdagend | Gemiddeld uitdagend | Uitdagend | Erg uitdagend |
Strategie | Geen | Een klein beetje strategie | Gemiddeld | Strategie speelt een boven-gemiddelde rol | Bij dit materiaal/spel draait het om strategie |
Creativiteit | Geen ruimte | Een beetje ruimte voor creativiteit in denken of in doen | - Ruimte voor creativiteit in denken of in doen - Een beetje ruimte voor creativiteit in denken en een beetje voor creativiteit in doen |
-Dit materiaal/spel stimuleert heel erg creativiteit in denken of in doen -In dit spel is aardig ruimte voor creativiteit in denken en in doen |
-In dit spel is veel ruimte voor creativiteit in denken en in doen |
Herspeel-baarheid | Het is maar 1 keer leuk | Het spel is maar een paar keer leuk | Het spel is aan het begin erg leuk, maar na verloop van tijd niet meer | Het blijft lang leuk | Je kunt het eindeloos blijven spelen |
Sommige beoordelingspunten zijn duidelijk meetbaar, bijvoorbeeld differentiatie. Andere punten zijn subjectiever, zoals speelplezier. Dit hangt natuurlijk af van de ervaringen van de recensent en de testpersonen. Maar het geeft wel een indicatie.
Verder onderzoeken we welke ontwikkelingsgebieden het spel stimuleert.