Muziekbellen

Annemarie Brouwer

Annemarie Brouwer - Groepsleerkracht Jonge kind

  >> Muziekbellen direct bestellen.

Informatie

Prijs 189.00
Leeftijd vanaf 3 jaar
Aantal spelers 8
Uitgever Play Me
Speelduur 15 - 30 minuten

Puntenbeoordeling

Educatief
Speelplezier
Differentiatie
Uitdaging
Strategie
Creativiteit
Herspeelbaarheid

Inhoud

Muziekbellen bestaat uit:

  • Een rode koffer 38.5×26×12.5cm
  • 8 gekleurde muziekbellen in verschillende kleuren
  • 8 kaarten met bladmuziek

Beschrijving

In de rode koffer zitten 8 beuken / ijzeren bellen. Elk van de bellen vertegenwoordigt een van de noten van de C majeur-toonladder. De kinderen kunnen de verschillende tonen maken door met hun vlakke hand op de muziekbellen te slaan. 
Verder is in de doos bladmuziek toegevoegd. Je leest daar de noten af op notenschrift, de kleuren van de noten corresponderen met de kleuren van de muziekbellen. Dus als de kinderen alleen naar de kleuren kijken, dan spelen ze het ook al qua noten goed. Het ritme kennen ze vaak wel, want het zijn meest bekende liedjes.

Extra mogelijkheden:

  • Je kunt ook peuters met de muziekbellen laten spelen. Zij hebben al veel schik als ze alleen al met hun handjes geluid uit de bellen krijgen en ze leren zo dat ze verschillend klinken, hoog, laag enz.
  • Voor kleuters kun je ook beginnen met eenvoudiger melodieën. Je kunt dat bijvoorbeeld met rondjes doen die je inkleurt. Ze moeten dan de kleur van die rondjes spelen. 
  • Je kunt ze ook zelf melodieën laten maken en die laten inkleuren in de rondjes, zodat ze later nog weten welk melodietje ze hebben gemaakt.

Tijdens de muziekles kun je de muziekbellen ook goed inzetten:

  • Je kunt ze de toonladder van C-majeur leren door bijvoorbeeld met ze te zingen: “samen gaan wij zingend omhoog”= c-d-e-f-g-a-b-c. Tegelijkertijd speel je dit dan op de muziekbellen of je laat het een of meerdere kinderen spelen.
  • Je kunt een drieklank maken door de noten ‘c-e-g’ te spelen en te zingen. Je kunt de klas dan in drie groepen verdelen en ze deze noten laten zingen op een klank of een woord. Uit elke groep speelt iemand mee met een muziekbel.
  • Je kunt een fragment van een liedje of een volledig liedje spelen op de muziekbellen. De kinderen moeten raden om welk lied het gaat. Misschien kan iemand het naspelen?
  • Je kunt bij veel liederen de grondtoon van het lied de hele tijd of gedeeltelijk mee laten spelen.
  • Maak een ostinaat bij een lied en laat dat door enkele kinderen meespelen.
  • Je kunt de muziekbellen ook goed samen met de boomwhackers gebruiken. Op YouTube staan eindeloos veel liedjes. Tik bijvoorbeeld in ‘Musication’, en je vindt veel geschikte liedjes die ze kunnen meespelen met boomwhackers, maar ook met de muziekbellen, want de kleuren zijn identiek. Je kunt met het tandwiel het tempo aanpassen. Kinderen vinden het dan heel spannend dat ze liedjes steeds sneller kunnen spelen. Het leuke is ook dat iedereen wat te doen heeft, want kinderen die geen instrument hebben, kunnen toch ook meezingen.

Beoordeling

De muzikale knikkerbaan stimuleert de volgende ontwikkelingsgebieden:

  • Oog- hand coördinatie
  • Coördinatie linker - rechterhand
  • Muzikale ontwikkeling 
  • Creativiteit 
  • Sociale vaardigheden

De volgende kerndoelen komen aan bod:

  • 42 De leerlingen leren onderzoek doen naar materialen en natuurkundige verschijnselen, zoals licht, geluid, elektriciteit, (zwaarte) kracht, magnetisme en temperatuur.
  • 44 De leerlingen leren bij producten uit hun eigen omgeving relaties te leggen tussen de werking, de vorm en het materiaalgebruik.
  • 54 De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.
  • 55 De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.

Ervaringen:

  • Peuters: ik heb er peuters mee aan de slag zien gaan. Die hadden er veel schik in, ze ontdekten de verschillende toonhoogten en maakten zelf melodietjes.
  • Kleuters: vooral de oudere kleuters kunnen al best eenvoudige liedjes spelen, maar ook tijdens de muziekles zijn de bellen goed bruikbaar.
  • Middenbouw: in groep 5 heb ik bovenstaande mogelijkheden allemaal uitgeprobeerd en dat ging heel goed. Als de kinderen zagen dat ik met de rode koffer aan kwam lopen, dan kregen ze gelijk al veel zin in de muziekles! 

Pluspunten:

  • Het materiaal is mooi, stevig en gemakkelijk in het gebruik.
  • Kinderen vinden het fascinerend om ermee te spelen.
  • Kinderen leren op een speelse manier de toonladder kennen.
  • Ze leren de verschillende noten kennen en spelen.
  • Ze maken op een eenvoudige manier kennis met bladmuziek spelen.
  • Kinderen leren op tijd invallen als je ze laat meespelen met liedjes van YouTube.
  • Ze leren zingen en spelen tegelijk.
  • Kinderen leren improviseren en leren op elkaars improvisaties reflecteren. 

Aandachtspunten:

  • De muziekbellen klinken vrij hard. Sommige kinderen ervaren het zelfs als te hard en storend. Je kunt bijvoorbeeld niet een groepje kleuters ermee aan de slag laten gaan in de klas, terwijl de andere kinderen in hoeken spelen. Dat kun je dan beter buiten de klas doen of als het mooi weer is op het schoolplein. 
  • Kinderen moeten voordat ze de bijgeleverde bladmuziek kunnen lezen wel begrijpen dat ze van links naar rechts moeten lezen. Voor die tijd kunnen ze nog niet zelfstandig met de bladmuziek aan de slag. Terwijl de suggestie gewekt wordt dat de bladmuziek voor heel jonge kleuters is, is het geschikter voor oudere kleuters. 

Conclusie
Deze prachtig uitziende, stevige muziekbellen zijn heel geschikt om het muziekonderwijs te verrijken. Er zijn talloze mogelijkheden om de muziekbellen in te zetten, zowel tijdens als buiten de muziekles.
Deze muziekbellen zijn zeer geschikt om kinderen zowel muzikaal als sociaal te laten groeien!
 

Bestellen

Bestelpagina Muziekbellen

Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook

Mis geen bijdragen.