Vormritme

Arja Kerpel

Groepsleerkracht - Specialist hoogbegaafdheid

Informatie

Leeftijd 3 - 6 jaar
Aantal spelers 1 - 6 spelers
Uitgever de Rolf groep
Speelduur 15 minuten

Puntenbeoordeling

Educatief
Speelplezier
Differentiatie
Uitdaging
Strategie
Creativiteit
Herspeelbaarheid

Inhoud

In een houten kist zitten:

  • 7 langwerpige kunststof opdrachtkaarten = 14 opdrachten
  • 4 reeksen van 4 kunststof opdrachtkaarten = 32 opdrachten
  • 4 setjes houten vormen (176 stuks) in diverse kleuren en grootte: vierkant, rechthoek, cirkel, driehoek

Beschrijving

Doelen

De doelen van Vormritme zijn:

  • Ontdek de eigenschappen van 4 geometrische vormen: vierkant, rechthoek, cirkel, driehoek.
  • Leer een volgorde verderzetten en modellen spiegelen. 
  • Analyseer samengestelde vormen.
  • Analyseer opgebouwde figuren.

Speluitleg

In het spel zitten verschillende opdrachtenkaarten. Je kunt dus met de inhoud van deze doos meerdere opdrachten doen, op verschillende niveaus. De opdrachtkaarten zijn:

  1. De lange opdrachtkaarten voor het verderzetten van een volgorde. Neem een opdrachtkaart en leg de houten vormen op het voorbeeld. Zet de volgorde verder zoals aangegeven door de stippellijntjes en leg ook hier de houten vormen. Leg daarna, dezelfde volgorde, nog een keer op de stippen.
  2. De kleine opdrachtkaarten om de voorbeelden na te maken met de houten vormen. Dat kan door de houten vormen op de opdrachtkaart te leggen of naast de opdrachtkaart.
  3. Op de kaarten met een middellijn leg je met de houten vormen de opdracht na aan de andere kant van de middellijn. De stippellijnen helpen je op weg.
  4. De kaarten met samengestelde vormen om het voorbeeld op of naast de kaart, na te maken als het om voorbeelden gaat die in de hoogte opgebouwd zijn.

vormritme, spel, spelletje, spelen, spellen, vormen, kleuren, cirkel, vierkant

Beoordeling

Ontwikkelingsgebieden

Vormritme stimuleert de volgende ontwikkelingsgebieden:

  • Visuele waarneming en onderscheiden van kleur en vorm. De kinderen komen in aanraking met 4 geometrische vormen: vierkant, rechthoek, cirkel en driehoek.
  • Denkontwikkeling.
  • Wiskundige initiatie: meten vanuit een patroon een rij of een reeks afmaken.
  • Ontwikkeling van oog-handcoördinatie

Met de gevarieerde opdrachtkaarten leren de kinderen een voorbeeld namaken, een volgorde afmaken, spiegelen en een samengestelde vorm of een opgebouwde figuur analyseren.

Door dit spel kun je werken aan de doelen Meetkunde voor eind groep 2 op het onderdeel Opereren met vormen en figuren:

  • (Eenvoudige) meetkundige patronen kunnen namaken.
  • In (eenvoudige) patronen de regelmaat herkennen en kunnen voortzetten.
  • Een patroon met regelmaat kunnen ontwikkelen en hierover kunnen redeneren.

De vraag is natuurlijk: Biedt dit spel iets nieuws voor in de klas? Op de meeste onderdelen wel.

Voorbeeld namaken

De opdrachten met voorbeelden naleggen zijn er in drie niveaus:

  • Opdrachten waarbij je een eenvoudig voorbeeld moet namaken. Spelletjes met dit type opdrachten zijn er genoeg op de markt en zullen in veel klassen al aanwezig zijn. Sommige kinderen vinden dit erg leuk, maar kinderen die hun creativiteit graag kwijt willen, zullen er snel op uitgekeken zijn.
  • Opdrachten waarbij je een schaduwkaart vol legt met de blokjes in de goede maten.
  • Opdrachten waarbij het voorbeeld is opgebouwd uit verschillende lagen. Deze opdrachten zijn uitdagender, het vraagt echt even doordenken.

Het afmaken van reeksen

Dit is een leerzame opdracht. De opdrachtkaarten zijn goed opgebouwd: eerst staan er een paar voorbeelden, daarna staat alleen de vorm weergegeven, vervolgens alleen nog stippen. Ook binnen deze opdracht heb je verschillende niveaus. Op sommige kaarten staan eenvoudige vormen, op andere samengestelde vormen. Het afmaken van reeksen is een opdracht die ook vaak terugkomt op IQ-testen, omdat het veel zegt over de denkontwikkeling.

Spiegelen

Ook deze opdracht biedt echt meerwaarde. De stippellijnen helpen je op weg bij het spiegelen. Deze opdracht is – evenals het afmaken van reeksen- ook geschikt voor kinderen die wat meer uitdaging nodig hebben. In de literatuur over kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong is spiegelen een tip als verrijkingsactiviteit met bestaand materiaal. Maar dan moet je eerst zorgen voor een bouwwerk, en een volgende les weer. Als je Vormritme hebt, zit deze opdracht er gelijk al bij in.

Sterke punten van Vormritme vind ik de diversiteit aan opdrachten en niveaus. Bij dit spel hoef je weinig instructie te geven. Je kunt met dit materiaal veel kinderen tegelijk aan de slag zetten. In deze kist zit voor elk wat wils. 

Bestellen

Bestelpagina Vormritme

Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook

Mis geen bijdragen.