Telstraatje

Aletta Geuze

Aletta Geuze - Groepsleerkracht Jonge kind

  >> Telstraatje direct bestellen.

Informatie

Prijs 117.00
Leeftijd 4-7 jaar
Aantal spelers 1-2 spelers
Uitgever Educo/Heutink
Speelduur 10-30 minuten

Puntenbeoordeling

Educatief
Speelplezier
Differentiatie
Uitdaging
Strategie
Creativiteit
Herspeelbaarheid

Inhoud

In een houten kist:

  • 16 opdrachtstroken
  • 2 opzetblokken
  • 2 rijtjes met ieder 5 huizen
  • 10 huisnummers (1-10) met aan de ene kant stippen en aan de andere kant het cijfersymbool.
  • 100 gekleurde enveloppen in 10 verschillende kleuren

Bij dit spel bestaat ook een gelijknamige app voor de tablet. Die is in te zetten als aanvulling, maar je kunt hem ook los ervan inzetten. De Educo-apps werken op iOS (Ipad) en Android.

Beschrijving

Telstraatje kun je op twee manieren spelen:

  • Zonder opdrachtkaarten.
  • Met opdrachtkaarten op verschillende niveaus.

Spelen zonder opdrachtkaarten

Om te beginnen kan je het beste starten met 1 huizenrij, en de opdrachtkaarten nog even achterwege laten. De kinderen zetten de huizenrij in het opzetblok en bezorgen de juiste kleur enveloppen in het huisje met dezelfde kleur. 

Vervolgens kunnen ze de huisnummers op het dak van de huizen plaatsen in de juiste volgorde, dus 1 t/m 5 om daarna de enveloppen op kleur en aantal te posten. Als dit bekend is dan kan verder gegaan worden met de volgende huizenrij, zodat er 1 lange huizenrij ontstaat en kunnen de kinderen experimenteren met de huizenrij 1-10.

Spelen met opdrachtkaarten

Daarna kunnen de kinderen gaan werken met de opdrachtkaarten.

Een huizenrij wordt in het opzetblok geplaatst en de bijbehorende opdrachtstrook. De kleur van de enveloppen van de opdrachtstroken moet overeenkomen met de kleur van de huisjes.
Je kunt het beste beginnen met de makkelijkste opdrachtstrook (1/3 cirkel gekleurd). Hier moeten de kinderen enveloppen posten in de juiste kleur en het juiste aantal. Als ze de opdrachten gemaakt hebben, plaatsen ze het juiste huisnummer erbij.
Bij de volgende opdrachtstroken (2/3 van de cirkel gekleurd) zijn er opdrachten met een dubbele enveloppenrij.

Verder zijn er ook nog opdrachtstroken, waarvan de cirkel helemaal is ingekleurd. Dat is het moeilijkste niveau. Die kunnen de kinderen pas spelen als ze de andere niveaus onder de knie hebben.

Beoordeling

Ontwikkelingsgebieden

Telstraatje stimuleert de volgende ontwikkelingsgebieden:

  • Kleurwaarneming
  • Ontwikkelen van het tellen (telrij, terugtellen, met sprongen tellen)
  • Symboolvorming (herkennen en gebruiken van de cijfers)
  • Ontwikkelen van het logische denken (reeksen afmaken)
  • Aanbieden van het optel- en aftreksommen, begrip erbij, eraf.

Gelijk aan de slag

Wat ik zo prachtig vind aan dit spel is, dat de kinderen het kunnen pakken en dat ze gelijk kunnen gaan spelen. Zelf heb ik dit spel gewoon in de klas neergezet en geobserveerd wat ze gingen doen. Wat ik toen zag, was heel mooi om te zien:

De kinderen begonnen heerlijk te experimenteren.

  • Ze gingen met de envelopjes aan de slag (tellen, welke kleuren)
  • Ze gingen de huizen in de opzetblokken plaatsen. (‘ Hé, de huizen hebben dezelfde kleuren als de enveloppen!’ )
  • Vervolgens deden ze de enveloppen door de gleuven.

Spel/Rollenspel is voor kinderen erg belangrijk. Al spelend zijn ze aan het leren. Dit spel draagt hier ook aan bij: de kinderen kunnen zich inleven in de postbode en ze gaan heerlijk aan de slag met het bezorgen van de enveloppen.

Waar de kinderen in de klas tegen aan liepen, was het volgende: Ze moeten al de kleurenenveloppen bij elkaar sorteren. Het zijn er wel 100! Het gevaar is dat het valt en snel door elkaar gaat. Als het spel is gespeeld, dan moeten alle enveloppen ook weer bij elkaar gezocht worden. Dit zorgt ervoor dat ze het spel minder snel nog een keer spelen.

Verschillende niveau’s

Verder vind ik het heel mooi om te zien dat er bij de opdrachtstroken, verschillende niveau’s zijn.

  • Bij de stroken waarvan de 1/3 cirkel gekleurd is, oefenen de kinderen met tellen, aantallen en kleuren.
  • Bij de stroken waarvan 2/3 cirkel gekleurd is, zijn er opdrachten met een dubbele enveloppenrij. Hierbij oefenen ze met de aantallen bij elkaar op te tellen
  • Bij de stroken waarvan de hele cirkel is ingekleurd, leren de kinderen het optellen en aftrekken van hoeveelheden en het afmaken van reeksen. Het logisch denken, wordt hier ook erg geprikkeld!

Zelfcontrole

Bij de opdrachtstroken met de moeilijkheidsgraad 2/3 en 3/3, kunnen de kinderen ook zelf controleren of ze het goed gedaan hebben. Ze draaien de strook om, en zien de oplossing. Prachtig!

Ideeën voor de leerkracht bij een kringactiviteit met Telstraatje:

  • De leerkracht geeft de kinderen mondeling de opdracht, om cijfers op de huisjes te plaatsen, zoals: ‘ Plaats het cijfer 10 op het laatste huis’ , of, ‘ Plaats het cijfer 3 op het derde huis’.
  • Tel met ze terug. Begin bij het laatste huisje. Plaats het cijfer 10 erop en ga zo met de kinderen steeds 1 terug.
  • Plaats de huizen rijen tegenover elkaar en heb het met de kinderen over huisnummers: aan de ene kant even (eerlijke getallen) en de andere kant oneven (oneerlijke getallen) Plaats samen met de kinderen de huisnummers op de goed plek.
  • Leg alle enveloppen doorelkaar en sorteer ze samen met de kinderen. Bespreek hoeveel het er zijn van elke kleur.

App

Van Telstraatje kun je ook een app dowloaden bij de appstore.

Naast dat de kinderen met Telstraatje als ontwikkelingsmateriaal bezig zijn, kunnen ze nu ook met Telstraatje digitaal bezig zijn. De meningen zijn hier over verdeeld. Zelf vind ik het eerste het belangrijkste, de kinderen kunnen het ontwikkelingsmateriaal voelen, pakken en ermee experimenteren.

De app is een leuke aanvulling op dit spel.

Tot slot

Telstraatje is een heel mooi spel, waar de kinderen al spelend, leren tellen, cijfers herkennen etc. Daarnaast kunnen kinderen met verschillende niveau’s hiermee aan de slag. Het spel is niet alleen leuk, maar ook erg leerzaam!

 

Reactie van Heutink:

Wij merken dat Telstraatje een spel is dat veel gespeeld wordt op scholen. De verschillende differentiatieniveaus maken het spel zowel voor jonge als oude kleuters zeer geschikt. Het sorteren van de enveloppen op kleur is geen voorwaarde om het spel te spelen. Wij sluiten ons aan bij jullie opmerking over de apps. Wij zijn van mening dat een app het handelend materiaal nooit kan vervangen. Tegenwoordig zijn ook steeds meer ouders op zoek naar educatief verantwoorde apps. De apps van Educo zorgen voor een stukje herkenning bij het kind en brengen de wereld van school en thuis nog een stukje dichter bij elkaar.

 

Ingezonden tips:

  • Activiteit aan de hand van het spel: Leg het aantal enveloppen dat gepost moet worden (wat er op de opdrachtkaart staat), zichtbaar neer. Bezorg een aantal enveloppen. Laat bedenken hoeveel enveloppen gepost zijn aan de hand van de enveloppen die er nog liggen. Of andersom: samen hardop de enveloppen tellen die gepost worden en dan raden naar het aantal enveloppen dat er nog in de tas van de postbezorger zit! Dit kan naar wens uitgebreid worden met kleding/tas.
  • Leg na het posten de enveloppen neer in een liggende staafdiagram: Leg eerst de huizenrij onderaan plat neer en daarboven de enveloppen die gepost zijn. Je kunt er een format bij maken; een groot vel karton met daarop de hokjes uitgetekend waarop de enveloppen neergelegd kunnen worden. Dan ligt alles gelijk. Nu kun je met de kinderen kijken en vergelijken zonder direct te tellen. Bedenk vragen, zoals:
    -    Waar zijn de meeste/minste/evenveel enveloppen gepost? Dit kan je bekijken op kleur of op huisnummer. 
    -    En wat gebeurt er als er iemand is thuisgekomen en de brieven heeft weggehaald? 
    -    In welke brievenbus zitten dan de meeste/minste enveloppen? Zo zijn er meerdere vragen bij te bedenken. 
  • Kiene kleuters kunnen dit ook nog op papier verwerken: in een tabel (zelfde als format maar dan in klein formaat) waar zij het aantal enveloppen met potlood/stift/plakkertjes/stickerrondjes op aan kunnen geven. Daarna kun je vergelijken met elkaar.
  • Kringactiviteit: Laat kinderen een envelop in een bepaalde kleur pakken en zo kiezen voor een van de dingen die op de tafel liggen. Bijvoorbeeld bij het thema ‘Post’: ‘Wie zou jij een kaartje willen sturen?’ 
    -    Opa en oma op (bijv.) een rood vel papier.
    -    Nichtjes/neefjes op een blauw vel papier.
    -    Vriendje/vriendinnetje op een geel vel papier. 
  • De kinderen maken hun keuze, leggen de envelop met dezelfde kleur op het bijbehorende vel papier. Daarna kun je vergelijken en tellen: 
    -    Hoeveel enveloppen zijn er van elke kleur? 
    -    Van welke kleur zijn er de meeste enveloppen ‘gepost’? etc. 
    -    Daarna kun je de enveloppen splitsen of in groepjes verdelen. Bijvoorbeeld: Maak groepjes van drie van de rode enveloppen – Hoeveel zijn dat er en hoeveel enveloppen blijven er dan over?
  • Wat betreft de opmerking over het sorteren van de enveloppen: Je zou dit kunnen ondervangen door gekleurde bakjes te vouwen (van 16 vierkantjes) of door bakjes te beplakken met stickertjes in dezelfde kleur. In het spel zelf zou je achter de huizen kleinere bakjes van papier kunnen plaatsen die je na het spelen er zo uit kan tillen en of kunt gebruiken voor de spelletjes van hierboven of om de enveloppen gemakkelijk weer op te ruimen: je kiept ze zo leeg boven de grotere bakjes waarin je de enveloppen bewaart. Het neemt iets meer ruimte in beslag in de kast, maar het bespaart de kinderen tijd als ze er een volgende keer mee willen werken. En als je als leerkracht ermee aan de slag wil in de kring, heb je zo gepakt wat je nodig hebt.
  • Als verwerking kun je huisjes vouwen en de huisnummers erbij stempelen.

Bestellen

Bestelpagina Telstraatje

Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook

Mis geen bijdragen.

Inschrijven nieuwsbrief