Team Building

Marjolein Haazebroek

Intern begeleider

Informatie

Prijs 106.00
Leeftijd 4 - 7 jaar
Aantal spelers 1 - 4 spelers
Uitgever Toys for Life / Heutink
Speelduur 20 minuten

Puntenbeoordeling

Educatief
Speelplezier
Differentiatie
Uitdaging
Strategie
Creativiteit
Herspeelbaarheid

Inhoud

In een houten kist met blauw deksel:

  • 6 plattegrondkaartjes
  • 18 opdrachtkaartjes
  • 4 groene houten bomen
  • 4 houten kabouters
  • 12 naturelkleurige vierkantjes, driehoekjes, kleinere driehoekjes, rechthoeken
  • 12 rode vierkantjes, driehoekjes, kleinere driehoekjes, rechthoeken

Beschrijving

Doel van het spel

Team Building heeft diverse spelmogelijkheden:

  • 1 - 3 spelers: Pak een opdrachtkaart en zoek een bijbehorende grondplaat. Let hierbij op het aantal vakjes! Bouw met de blokken de opdrachtkaart na. Maak van alle grondplaten en bouwwerken bij elkaar een kabouterstad.
  • 2 spelers: Eén kind pakt alle houten blokjes en het andere kind alle rode blokjes. Bouw samen één voor één de opdrachtkaarten. Je mag alleen je eigen kleur blokjes leggen.
  • 4 spelers: Elk kind pakt alle blokjes van één vorm. Bouw samen één voor één de opdrachtkaarten. Je mag alleen je eigen vorm blokjes leggen.

De handleiding geeft nog meer suggesties:

  • Het aantal stippen geeft de moeilijkheidsgraad van het bouwwerk aan.
  • Laat één kind de opdracht bekijken en aan een ander kind uitleggen hoe er gebouwd moet worden.
  • Laat kinderen hun eigen bouwwerken verzinnen.
  • Pak andere blokken en figuurtjes om een nog mooiere kabouterstad te maken.
  • Laat kinderen hun eigen verhaal in kabouterstad verzinnen.

Team Building is bedoeld voor 1 – 4 spelers in de leeftijd van 4 – 7 jaar.

Beoordeling

Ontwikkelingsgebieden

Teambuilding is een kist waarmee kinderen écht met elkaar samen moeten bouwen. Welke ontwikkeling stimuleer je met dit spel?

  • Ruimtelijk inzicht.
  • Kleur- en vormwaarneming.
  • Creativiteit: De vrolijke kabouters en bomen nodigen uit tot creatief spel!
  • Samenwerken.

Ervaringen

Ik heb het spel door verschillende kinderen van 4 tot 7 jaar laten spelen. Zonder uitzondering reageren de kinderen enthousiast op het materiaal. De plattegrondkaartjes geven het idee dat je volledig je eigen stad kunt samenstellen, terwijl het maar 6 kaartjes zijn. Het zijn paadjes met gras, wat paddenstoelen, stenen, hier en daar een meertje of een paar bloemetjes. Sommige paadjes lopen dood, andere kaartjes hebben ‘willekeurige’ paadjes, maar allemaal sluiten ze op elkaar aan. Op de plattegrondkaartjes zijn vakjes waarop de bouwwerken gemaakt kunnen worden.

De jongste kleuters vonden het best pittig om het zelfstandig te doen, maar hadden toch veel plezier in het neerleggen van de plattegrondkaartjes. Zij bouwden er vervolgens zelfbedachte bouwwerken op. De paadjes en kabouters nodigen uit om, als de kinderen uitgebouwd zijn, verder te spelen met het spel.

Typerend voor het spel vond ik die keer dat een jonge kleuter en een kind van 7 samen aan het bouwen waren. Toen de gebouwen klaar waren, begonnen ze allebei zelf verder te bouwen. De kleuter bouwde waar ze zelf zin in had, de 7-jarige bouwde verder volgens de oorspronkelijke structuur.
Mooi om te zien vond ik dat kinderen met veel plezier dit spel speelden, of ze nu 4 of 7 jaar oud waren, alleen of met een paar kinderen samen. En ondertussen zag je hun ruimtelijk inzicht ontwikkelen.

Differentiatie

Juist voor de kinderen die iets verder zijn zit de uitdaging in wat voor de jongsten erg moeilijk is: de opdrachtkaartjes laten een bouwwerk zien waar je met perspectief op kijkt. Schuin van boven. Dit vraagt inzicht. Doordat je de blokjes niet recht van voren ziet, moet je nadenken over welk blokje je nodig hebt. Ook zie je niet alle blokjes helemaal en moet je goed bedenken welk blokje er getekend is.

Er zit veel differentiatie in, omdat de kinderen kunnen kiezen of ze een kaartje pakken met 1, 2 of 3 stippen. Soms pakken ze vooral een bouwwerk wat hun aanspreekt, wat maakt dat ze gemotiveerd zijn om door te zetten als ze het moeilijk vinden. Het opdrachtkaartje maakt het bouwwerk gelijk controleerbaar: als het gebouw toch niet helemaal op het kaartje lijkt, ligt er blijkbaar een blokje verkeerd.

Voor de groepen 3 en 4 is het spel inzetbaar als klaar opdracht na bijvoorbeeld rekenen of een weektaak. Hierbij zou je als leerkracht de opdracht kunnen geven om van iedere moeilijkheidsgraad twee bouwwerken te bouwen. Of je laat om een kind uit te dagen alleen opdrachtkaartjes met 3 stippen gebruiken. Wat zwakkere leerlingen kan je laten kiezen.

Tot slot

De diverse spelvarianten die in de handleiding aangereikt zijn, geven het spel veel mogelijkheden. Mooi om te zien dat de kinderen naast ruimtelijk bezig zijn, elkaar ook versterken door samen te werken. Ze leren met plezier elkaar bij te sturen en te helpen. Kleur en vorm van de blokjes zijn functioneel en geven een duidelijke verdeling. Kortom: Team Building is verrassend leuk en uitdagend. Met eenvoudige materialen zijn er veel diverse mogelijkheden om het spel te spelen, waardoor het spel niet alleen geschikt is voor kleuters, maar ook voor de groepen 3 en 4 van de basisschool.

 

Reactie van de uitgever:

Een uniek kenmerk van Team Building is dat het zowel voor instromers als voor slimmeriken uit hogere groepen goed inzetbaar is. Je kunt er vrij mee spelen, maar ook heel taakgericht door de inzet van voorbeeldkaarten. Daarnaast stimuleert het ook het coöperatief werken. Er zijn maar weinig spellen die zo goed aan deze criteria voldoen. Het is fijn om te lezen dat de praktijkervaring ook zo positief is. Wat ons betreft is Team building een spel dat in iedere kleuterklas thuis hoort!

 

Ingezonden tips:

  • Breid het spel uit met grotere bouwprojecten. Op een A4 blaadje blokjes (kubussen) omtrekken en er dan inschrijven hoe hoog de torens moeten worden. Je kan dan bijv een piramide of iets anders laten bouwen.
  • Laat een kind zijn eigen bouwwerk verzinnen en van dit bouwwerk een eigen opdrachtenkaartje te maken. Dit opdrachtenkaartje geef je aan een ander kind en je kijkt of het lukt om aan de hand van jouw opdrachtenkaartje het bouwwerk na te maken. 
  • Laat kinderen foto's maken van de bouwwerken vanuit verschillende standpunten: bovenaanzicht,  zijaanzicht, rechter en linkerkant. Op deze manier kun je ook opdrachtenkaartjes laten maken.
  • Voeg een scherm toe, zodat ze elkaars bouwwerk  niet kunnen zien maar alleen door taal aanwijzingen kunnen geven hoe ze hun bouwwerk samenstellen.
  • Scherm weghalen en dan kijken op het bouwwerk identiek is.

Bestellen

Bestelpagina Team Building

Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook

Mis geen bijdragen.