Ozobot

Arja Kerpel

Groepsleerkracht - Specialist hoogbegaafdheid

Informatie

Prijs 79.15
Leeftijd 6 - 16 jaar
Aantal spelers 1 of 2
Uitgever TJM Supplies
Speelduur 30 - 60 minuten

Puntenbeoordeling

Educatief
Speelplezier
Differentiatie
Uitdaging
Strategie
Creativiteit
Herspeelbaarheid

Inhoud

In een stevig plastic bewaardoosje:

  • Ozobot robot.
  • Ozobot stickers.
  • Engelstalige handleiding. Er is ook een Nederlandstalige handleiding beschikbaar.
  • Meerdere paden en doolhoven.
  • Calibratie kaart.
  • Ozobot kap (deze kun je zelf opleuken en over de Ozobot schuiven).
  • Mini USB.

Op de Ozobot zit 24 maanden garantie.

Beschrijving

Ozobot is de winnaar van de titel Best Robot 2015. Het is een klein robotje dat je kunt programmeren door kleuren, lijnen en basisprogrammeertaal. Ozobot leest door middel van 5 sensoren. Hij heeft LED-lampjes die in verschillende kleuren kunnen oplichten.
 
In de handleiding staan de kleurencodes die Ozobot kan lezen. Om er een paar te noemen:
  • Codes voor snelheid: slow, turbo, etc.
  • Codes voor richting: rechtdoor, naar links, omdraaien, etc.
  • Codes voor tijd: pauze, etc.
  • Codes voor speciale bewegingen: zigzag, spin, etc.
  • Codes voor games: game over, opnieuw spelen, etc.
Voordat je Ozobot gebruikt, moet je hem eerst kalibreren. Daarna kun je Ozobot op verschillende manieren gebruiken:
  • Op papier, door lijnen en codes te tekenen met stiften.
  • Op de tablet, met één van de Ozobot apps.
  • Op de computer, door te programmeren en dan te uploaden op de Ozobot.

Op papier

Bij de Ozobot kun je speciale stiften kopen, die de Ozobot goed kan lezen. Je kunt ook eigen stiften gebruiken, maar die zijn al gauw niet de goede dikte of kleur. Als je op wit papier de codes tekent, volgt de Ozobot de lijnen. Hier zie je hoe dat gaat.

Op de tablet

Op de tablet kun je tekenen met je vinger, je kunt ook handig de codes aanklikken. In de diverse apps zijn er talloze mogelijkheden. Je kunt vrij tekenen, maar je kunt ook sjablonen gebruiken.

Op de computer

Via de Ozobot-editor kun je programmeren. Je kunt dezelfde bewegingen aanklikken, vervolgens kun je deze uploaden door de Ozobot tegen het scherm te houden. Hoe dat gaat, zie je hier.
Op de computer worden de bewegingen uitgelegd, ook staan er eenvoudige voorbeelden en moeilijke uitdagingen. Als je iets geprogrammeerd hebt, kun je er ook de JavaScript van bekijken.

Lessen voor in de klas

Het is ook mogelijk om de kinderen uitgewerkte lessen te laten doen met de Ozobot.

Beoordeling

Ontwikkelingsgebieden

Met de Ozobot stimuleer je de volgende ontwikkelingsgebieden:
  • Programmeren en logisch denken. Als kinderen met de Ozobot aan de slag gaan, leren ze de basisprincipes van het programmeren. Programmeren doet een beroep op het logisch denken. Één van de 21st century skills – dit zijn een aantal algemene competenties die belangrijk zijn in de huidige kennis- en netwerksamenleving - is computational thinking. Dat is precies wat kinderen oefenen als ze programmeren.
  • Creativiteit: Kinderen kunnen bij het ontwerpen hun creativiteit kwijt.
  • Nauwkeurig werken: werken met de Ozobot komt heel precies; je hoeft maar een beetje onnauwkeurig te zijn en hij doet niet wat je wilt.

Ervaringen

De kinderen met wie ik het getest heb, waren bij het zien van de Ozobot gelijk enthousiast. Zo’n robotje triggert en fascineert.
 
Leeftijd
Ik heb de Ozobot uitgebreid getest met kinderen van 6 tot 12 jaar. Persoonlijk vind ik 6 jaar erg jong voor de Ozobot. Jonge kinderen kunnen de Ozobot al wel over zelfgetekende lijnen laten lopen, maar het wordt al gauw te moeilijk.  Zelf vond ik het prettiger om er met oudere kinderen mee te werken, ook omdat de Ozobot erg kwetsbaar is.
 
Kwetsbaar
Kinderen die de Ozobot zien, zijn er gelijk heel voorzichtig mee. Ze beseffen meteen: dit is iets kostbaars, iets kwetsbaars. Dat is ook zo. Het werken met de Ozobot komt erg nauw: de ondergrond moet schoon en vlak zijn, de helderheid op de pc moet 100% zijn, de printer moet werkbladen niet in grijstinten printen, etc.
 
Lessen
Na het vrije experimenteren zette ik de kinderen aan de slag met de lessen. Het Engels van mijn leerlingen was niet toereikend. Ze keken vooral naar de werkbladen wat de bedoeling was, zonder dat ze de tekst precies konden lezen. Een Nederlandse vertaling zou voor hen een uitkomst zijn. Bij leerlingen in het voortgezet onderwijs zou dit waarschijnlijk beter gaan.

Plus- en minpunten

Pluspunten:

  • Je hebt online diverse mogelijkheden om te programmeren, maar een voordeel van de Ozobot vind ik echt dat je concreet materiaal in handen hebt.
  • Je hebt met de Ozobot veel mogelijkheden: op papier, de app en de pc. Ook binnen de diverse apps zijn er enorm veel mogelijkheden.
  • Kinderen kunnen hun creativiteit kwijt in het ontwerpen.
  • Je kunt op verschillende niveaus werken.
  • Kinderen vinden het intrigerend: de Ozobot licht op in verschillende kleuren en hij kan leuke bewegingen maken.
Minpunten:
  • Het programmeren op de pc konden de leerlingen niet zelfstandig: kalibreren, helderheid aanpassen, uploaden: het is geen enkele leerling gelukt. Op het filmpje lijkt het zo eenvoudig, maar de praktijk was weerbarstiger. Wellicht dat dit leerlingen op het voortgezet onderwijs wel lukt.
  • Soms doet de Ozobot ineens raar: dan liep hij van de Ipad af of sloeg hij een code over.
  • Het apparaatje is vrij kwetsbaar.
  • De lessen zijn in het Engels.

Tot slot

Als je de filmpjes van de Ozobot ziet, ben je gelijk enthousiast. Wat een gaaf ding! Hij heeft veel mogelijkheden. Als je van plan bent om hem aan te schaffen, zou ik je één tip willen geven: begin klein. Koop er één of twee, en kijk of je het prettig vindt werken. Als het bevalt, kun je een aantal bij kopen. Een goed product verkoopt zichzelf.
 

Bestellen

Bestelpagina Ozobot

Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook

Mis geen bijdragen.